Medicinsk Museion må undvære en af sine mange fine museumsgenstande et stykke tid. Den 1,75 cm høje bemalede statue af St. Sebastian blev slemt beskadiget da den blev ramt af en forsatsrude der faldt ned under vinduespudsning. Museets besøgende har beundret den smukke statue, der stod i en vinduesniche på museets hovedtrappe, og mange har dvælet ved de medfølende øjne og ansigtets fredfyldte udtryk.

Statuen blev købt på en auktion i 1932 og stammer fra en kirke i Graz, Østrig. Den er fra slutningen af det 16. århundrede, fint og nænsomt bemalet. Vi må formode at han oprindeligt har været placeret i ophævet position i kirken, ligesom i vinduesnichen på museets trappe, hvor de mørke øjne, røde læber og den lidt skæve mund har forstærker ansigtets udtryk når det ses nedefra.

Sebastian var en romersk officer der led martyrdøden under kejser Diokletian. Han afbildes med pile i kroppen fordi kejserens bueskytter skød til måls efter ham, men da han ikke døde af det blev han pisket ihjel. Han blev senere ophøjet til pesthelgen, der forklarer hans placering i museets udstilling.

Det kræver stor forsigtighed at håndtere polykrome kunstværker der har løse farvelag. Her er stud.mag. Jacob Kjærgård ved at forberede turen til skadestuen.

Ved skaden fik statuen en større stødskade i hovedet, den venstre arm og flere fingre brækkede af, soklen fik slemme skader, og der er mange farveafskalninger. Det kan bl.a. ses på figurens næse. Det voldsomme slag og faldet har betydet at farvelaget er løst mange steder og figuren skulle håndteres med største forsigtighed.

 

 

 

 

Det kræver stor forsigtighed at håndtere polykrome kunstværker der har løse farvelag. Her er stud.mag. Jacob Kjærgård ved at forberede turen til skadestuen.

 

Konservator og samlingsleder Ion Meyer kontrollerer at St. Sebastian ligger sikkert under transporten til skadestuen.

St. Sebastian blev for nyligt hentet og transporteret til Fælleskonserveringen, der nu skal fungere som skadestue. Her vil St. Sebastian få en let rensning og de afbrækkede dele udbedres og sætte fast igen. Det tidskrævende arbejde er imidlertid fastlægning af det løse farvelag og den efterfølgende neutrale retouchering. Når den fine statue kræver en førsteklasses behandling så han kan komme tilbage til en fremtrædende placering på museet, uden at være skæmmet af alvorlige men.

 

Konservator og samlingsleder Ion Meyer kontrollerer at St. Sebastian ligger sikkert under transporten til skadestuen.

Share →