”Det er ikke muligt at nedfælde detaljerede, generelle regler for menneskers livsførelse som afbalancerer mængden af mad og aktivitet.”
”Men jeg har udfundet metoder til at afgøre hvad der har magten i den enkelte krop.”

Disse selvbevidste ord er skrevet af forfatteren til et af de længste skrifter i den hippokratiske samling. Det bærer den engelske titel: ”Regimen I – IV” (på latin: ”De victu”). Det udmærker sig ved at være meget klart disponeret og gennemført. Dateringen er enten Hippokrates’ tid i 5.årh.f.Kr. eller lidt senere.

”Regimen” adskiller sig fra f.eks. ”Nature of Man” og dermed fra den senere humoralpatologi ved at arbejde ud fra en gennemgående teori om kun to elementer: ild og vand, og dermed kun to afgørende legemsvæsker: galde og slim. De to elementer rummer dog som i humoralpatologien fire livsvigtige kvaliteter: varm, kold, tør og våd, og i sammenhæng dermed spiller de fire årstider en vigtig rolle. De to elementer samarbejder som to mænd der saver brænde med en stor sav – når den ene trækker, skubber den anden.
Ild og vand blandes og skilles i et evigt flux. ”Af alle ting er der intet som går til grunde, og intet som bliver til uden at have været der i forvejen.” Dette gælder også menneskets sjæl.

De lægelige anvisninger i ”Regimen II” gennemgår korn, kød, fisk, grøntsager og frugt ud fra deres næringsindhold, virkning på fordøjelsen og selvfølgelig deres varmende, kølende, tørrende og fugtende egenskaber. Man får præsenteret et rigt varieret køkken på øen Kos hvor skriftet formentlig er forfattet. På samme måde gennemgås bade, søvn og andre sundhedsrelaterede områder samt motion: gang, løb og egentlig træning med eftervirkninger i form af træthed og ømme muskler. Stemmen skal også motioneres med tale, højtlæsning eller sang.

”Regimen III” har 13 sider om tidlige symptomer hos mennesker som får mere mad end motion, og 5 sider om dem der får mere motion end mad. Med sin indsigt og rådgivning kan lægen forebygge sygdomsudbrud.
”Det gavner disse sidstnævnte at tage varme bade, sove i en blød seng, drikke sig fuld et par gange – dog ikke for meget, have sex efter at have drukket lidt og at tage det let med motion med undtagelse af spadsereture.”

”Regimen IV” har sin egen titel: ”Dreams” (”De insomniis”), men falder i fin forlængelse af den foregående kostvejledning ved at skelne mellem drømme som stammer fra guderne, og drømme som blandt andet stammer fra maven. Drømmetyderne taler om begge slags drømme uden at forstå de fysiske sammenhænge og uden at give andre råd end bønner, skriver den hippokratiske læge.
”Det er godt nok at bede, men man skal også selv hjælpe til, når man påkalder guderne.”

Tagged with →  
Share →