Diskussionen om hvilke farve vi skal have på vægge, paneler og dørkarmer i tre rum på 1. sal i Akademibygningen er gået igang. Meningerne i huset er delt, og udefra begynder gamle og nye venner at blande sig. Skal vi male de tre rum i efter den farvearkæologiske rapports vurdering af de oprindelige farver (ultramarine vægge med mørk gammelrosa paneler) eller skal vi vælge nogle neutrale grå eller lyse pastelnuancer? Her er nogle uddrag af diskussionen på Bente’s Facebookvæg:

  • BVP: Dagen er gået op i farver.. ikke så festligt som det lyder. Skal vi male tre rum i akademibygningen efter konservatorrapportens tilnærmede vurdering af, hvad der oprindeligt var smurt på væggene (ultramarine vægge med mørk gammelrosa paneler) eller vælge neutrale grå nuancer?..
  • CSHJ: Er helt klart mest til gråt…
  • TLJ: ultramarine vægge med mørk gammelrosa paneler KLART!
  • WI: Jeg siger, rød og hvid
  • NR: Jeg stemmer klart for ultramarin. Kan man hedde Museion, kan man osse have blå vægge. Det matcher jo så fint jeres gæsters ansigtskulør 🙂
  • ThS: Ja, det var en dag i vildrede. Først snakkede vi med repræsentanter fra KUAS, det arkitektfirma som står for opgaven og så den dygtige malermester som har ultramarineblå på hjernen. Så inviterede vi fire af vores unge garde (AB, AS og LL) til en diskussion nede i farveprøverummene (det var da stemningen begyndte at tippe til fordel for dybblå+mørkerosa), og til sidst kom BB fra Kunstindustrumuseet forbi og stillede nogle gode skarpe spørgsmål.
  • AP: Hold da op det lyder som vi får et Meget farve rigt udstillingsrum 🙂
  • AB: Ja, blå vægge, brune paneler og hvide vinduer/loft giver et optimalt udstillingsrum.
  • BVP: Bør måske tilføje at “mørk gammelrosa” mere ligner, hvad AB kalder “sommerhusbrun”. Hører gerne flere kommentarer, for klogere blev jeg ikke.
    @CSHJ: hvorfor? Æstetisk eller funktionelt.. vi har selv været der halvdelen af dagen, men …er bange for, det bliver for intetsigende..
    @TLJ og NR: interessant, at to frafaldne museionianere kan svare så klart ultramarint.
    @WI: Fodboldtosse..
    @ThS: Et skridt frem, to tilbage..
    @AP: og i hvert fald ikke kedeligt..
    @AB: det er rart at høre dig sige det… jeg ved jo, du mener det inderst inde..
  • ThS: Jeg nåede ikke at få fat i arkitekten inden jeg gik hjem i dag (sulle nå at hente J. i vuggis), men vil prøve at ringe fra toget i morgen.
  • TLJ: BVP, nu har jeg malet en del små figure i min “ahem” barndom, så ultramarine står lysende klart for mig. Samtidigt ville det være fantastisk med farver! selv af den brun rosa slags. Huset er en genstand i sig selv og bliver aldrig et “white cube” udstillingslokale. Så måske ville farvevalget fremhæve huset. Den grå nuance er tit den lette vej til at neutralisere rummet i forhold til udstillingen og det ligenetop i museions tilfælde lidt kedeligt.
  • BVP ‎@ WI: et hus i fodboldfarver og alle fodboldfans vil blive museion-elskere? @ ThS – det er meget interessant – og jeg er enig med dig langt hen ad vejen.. Som jeg ser det, er det et valg mellem på den ene side at få nogle udstillingru…m, hvor selve udstillingen er styrende, ikke de på forhånd valgte farver eller på den anden side sætte farverne efter et tilstræbt “oprindelighedsprincip”, der nok kan diskuteres. Jeg har ikke noget imod farver – og de må gerne være dristige. Men jeg er også nervøs for, at farvevalget her kommer til at løbe af med os. At vi simpelthen ikke ved, hvad det er vi laver.. og så er dristigt måske nærmere dumdristigt.
  • WI: Ikke alle af dem, og der vil nogle gange savne et maleri, men alt til kultur tættere på folk sætter, right?
  • ThS: Ifølge arkiteten gælder forslaget ikke kun panelerne, men også dørrene, dørkarmene og vindueskarmene ! Det bliver helt vildt — forestil jer 6000 Illumina gene chips mod ultramarin og gammelrose baggrund!
  • NR: En konservator kunne komme med den kommentar at Ultramarinblåt ofte blev brugt som underlægningsfarve og dækket af transparente lag, for at opnå en smuk dybde i farven. Jeres vægge har muligvis, og skuffende nok, måske altid fremstået i den ubestemmelige blå-grå tone?
  • BVP: DET er en spændende teori NR!! Tak for det bidrag.. ThS, hører du hvad NR siger…
  • ThS: Intressant! @ NR: kan du komme med en litteraturhenvisning som styrker dette?!
  • NR: wikileaks 😉 Ikke umiddelbart, det va mest ment for et spørgsmålstegn. Har i et bud på datering?
  • ThS: Den ultramarina er fra husets start (1787) umiddelbart ovenpå grundningsfarven.
  • NR: Jeg ville nok selv kontakte Konservatorskolens monumental afdeling om vejledning. Har i lavet farveundersøgelser andre steder? Måske er det bare nichen, og blev brugt til at tone dagslyset? Først fra 1820érne begyndte man at lave syntetisk …ultramarin, så hvis jeres er lapis lasuli, kunne i måske argumentere for at det ville være en utilgivelig forfalskning at anvende andet end den ægte vare, der er meget kostbar, og ad den vej åbne en mulighed for at satse på det næste lags Limpopoflodsfarvede anvendelighed? Glæder mig meget til at se det endelige resultat!
  • BVP: Tak for alle bidrag. Diskussionen fortsætter på http://www.museionblog.dk/hvilke-farver-skal-der-v%c3%a6re-pa-v%c3%a6ggene-og-panelerne-i-vores-tre-nyrestaurerede-udstillingsrum
  • Und so weiter …

Share →