I midten af oktober slog Medicinsk Museion, efter mange måneders forberedelser dørene op for den nye udstilling: BALANCE OG STOFSKIFTE. Udstillingen er placeret i de omtalte to nyrestaurerede rum på museet.

Når de besøgende træder over dørtærsklen til udstillingen for at lade sig opsluge af udstillingens metaboliske emner, fortalt i et fortidigt og nutidigt regi gennem udvalgte genstande, grafik og tekster, vil de næppe tænke på det store forberedende arbejde, der ligger bag udstillingens tilblivelse. Et stort arbejde, som kan benævnes: ”Det usynlige arbejde”.

De færreste tænker over, at ”det usynlige arbejde” er varetaget af forskellige fagfolk med hver deres speciale og hver deres samarbejdspartnere. Disse interne og eksterne fagfolk har gennem flere måneder under tilblivelsen af udstillingen arbejdet tæt sammen med det ene fælles formål:  At få udstillingens idé og koncept til at gå op i en højere enhed.

Som konservator på udstillingen er min filosofi, at “det usynlige arbejde” skal forblive usynligt.

[flickr id=”6237926928″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”right”] Det er mit udgangspunkt, at den udstillede genstand i sig selv skal tiltrække publikums opmærksomhed.  Det er genstandens historie, formål og brug, som skal afspejles i udstillingen. Genstanden illustrerer og levendegør udstillingens idé og koncept ved at tiltrække beskuernes opmærksomhed. Det skal dog ske, uden at genstanden lider overlast ved udstilling og nedbrydes for eftertiden. Det er det udgangspunkt og det ansvar, jeg har som konservator, selvom jeg naturligvis synes, at det er spændende og rigtigt fint, at genstandene kommer frem fra Medicinsk Museions omfattende samlinger.

Jeg vil i den kommende tid her på Medicinsk Museions blog, beskrive konservatorens ”usynlige arbejde”, der ligger bag tilblivelsen af udstillingen: BALANCE OG STOFSKIFTE.

 

Share →