webressourcer

Frokost og web-TV på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Statens Museum for Kunst og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole arbejder i øjeblikket sammen om at undersøge erfaringer med web-tv/online video i kultur- og museumsformidling. I den forbindelse havde jeg den ære og fornøjelse at blive inviteret på frokost af Journalisthøjskolens Peter Østergaard Sørensen i deres hovedkvarter i Emdrup. Vi havde en dejlig åben snak om web-videoernes flydende og […]

Vi havde en dejlig åben snak om web-videoernes flydende og troløse univers, men det jeg fik mest ud af, var Peters meget direkte spørgsmål ind til hvad det er, der inspirerer mig i mine videoer.
Som hjemmedyrket kamera-jonglør har jeg ikke den faglige og tekniske bagage, der på godt og ondt kan skubbe ens visuelle udtryk i bestemte retninger. Så hvad går der gennem hovedet på mig når jeg filmer og redigerer og vælger den vinkel, det take, den lyd frem for de andre?
For mig er videomediets store tiltrækningskraft dets umiddelbarhed: Jeg ser noget fedt, jeg filmer det, jeg deler det. Hvis lyset er godt og motivet er fedt, så spiller mine tekniske evner en mindre rolle end min evne til at være på det rette sted på det rette tidspunkt (en pointe Magnus Kaslov fra projektet også har her), samt mit blik for hvad der gør sig godt i levende billeder, hvordan tempoet skal pulsere og hvordan jeg vælger de situationer ud, som kan påvirke mig og måske også andre.
Mine yndlingsvideoer indenfor medicinkultur når jeg klikker rundt på youtube, vimeo og andre steder falder i to meget forskellige kategorier:
1: Håndholdt hjemmevideo. Her bliver jeg ikke talt ned til, forklaret noget eller underholdt med svulstige dramaturgiske greb. Det er personlig entusiasme; der er en der gerne vil vise mig noget. (f.eks. denne her, simpel og fin, jeg er vild med kommentarerne. Eller denne her.)
2: Helt skæve konceptfilm/kunstfilm der vender tingene på hovedet uden at give nogen begrundelse eller bagtanke. Især hvis de lader sig lede af mediet i stedet for omvendt. (f.eks. her hvor Herwig Turk får laboranter til at sortere deres instrumenter efter vægt)
Tak til Peter for en spændende frokost-snak. Jeg ser frem til videre diskussion på det kommende symposium om web-tv/online video i museums og kunstformidling.