I februar 2013 blev Medicinsk Museions populære udstilling fra 2006 om psykiatriens historie lukket og taget ned. Udstillingen forsvinder imidlertid ikke. Tværtimod bliver den etableret under et nyt koncept med planlagt åbning d. 29. maj 2013.

Det nye udstillingskoncept centrerer sig om en præsentation og opstilling af Medicinsk Museions samling af genstande fra psykiatriens verden, Dette i form af et åbent magasin/samlingsrum/brugsrum med rum/plads til nyindsamling af psykiatriske artefakter, i særdeleshed med fokus på at udvide præsentationen af psykiatriens historie i fortid, nutid og fremtid. Således fremstår udstillingen som en ufærdig udstilling, men også som et projektrum, som hele tiden er i fornyelse i takt med at nye genstande og viden indsamles.

Inden opstillingen af de psykiatriske genstande er det nødvendigt, at få genstandenes bevaringstilstand bedømt på konserveringsværkstedet med udførelse af nødvendige bevarings- og konserveringstiltag for sikring af deres fortsatte stabilitet og bevarelse.

[flickr id=”8725357813″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”left”] I og med at genstandene skal indgå i en udstilling, som er opbygget i form af et åbent magasin/projektrum, er det ligeledes nødvendigt  at finde den bedst egnede opbevaringsform for genstandene. Her tænkes i alt fra opstillingsmontering, indpakning i kasser med eller uden støttepapir eller forme, som er et magasin værdigt. Alt dette med udgangspunkt i, at de psykiatriske genstande mere eller mindre er synlige for den besøgende, så de får oplevelsen af at stå i et rigtigt magasin i bevægelse, hvor de kan gå på opdagelse, beskue og diskutere psykiatriens fortid, nutid og fremtid.

[flickr id=”8726448400″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”right”]

Således har tvangshandsker, fikseringsbælter, tvangstrøjer og andre psykiatriske artefakter været gennem mine hænder. Jeg har dog i den seneste tid arbejdet intenst med en større genstand. En såkaldt krampeseng, der havde det formål, at beskytte patienten mod at gøre skade på sig selv under krampeanfald eller anfald af rysten. Krampesengen blev anvendt på Ribe Åndsvageanstalt i perioden 1907 – 1941, og siden doneret til Medicinsk Museions samlinger.

[flickr id=”8726446826″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”left”] Krampesengen er interessant i medicin/psykiatrihistorisk sammenhæng, idet den giver et godt billede af den psykiatriske brug af store tunge pladskrævende redskaber i det 19 årh. og første halvdel af det 20 årh. for langsomt  i løbet af det 20. århundrede at svinde ind og blive erstattet af medikamenter. Krampesengen giver endvidere et eksempel på det 19./20. århundredes lægelige udstyrs materialitet og håndværksmæssige udformning, som i nogle tilfælde ikke virker særlig bekvem. Et eksempel er  brugen af kradsende lærredstekstil til fikseringsudstyr.

[flickr id=”8725333639″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”right”]Krampesengen er bygget op af massive træsider bemalet i to grønlige nuancer. Den ene træside kan åbnes fortil som en låge, som lukkes med to skydelåse i siderne. Foroven består krampesengen af et låg bestående af et metalgitter på træramme. Sengens sider er polstret med bomuldspuder med fyld af hhv. søgræs og hø. Desuden består sengen af 4 lærredsmadrasser, hvoraf de to topmadrasser har metalringe langs siderne evt. med formålet at fæstne dem. Selv polstringens søm er beskyttet med små tekstil- og vatstykker for at skåne patienten mod at forvolde skade på sig selv. Den oprindelige polstring er bemalet, måske af hygiejniske grunde, men er siden på tre af siderne blevet dækket til af ubemalet bomuldslærred.

Krampesengens bevaringstilstand og opbygning af flere kompositte materialer giver anledning til mange konserveringsmæssige/ -faglige udfordringer, tanker og vurderinger. Hvorfor jeg som konservator synes, at den er interessant at fremhæve.

Tidens tand har været hård ved krampesengen. Smuds og støv har sat sit præg på krampesengens overflader, hvorfor krampesengen har et kedeligt gråligt udseende, der giver et fejlslagent visuelt indtryk. Ydermere har en fritstående placering i den tidligere udstilling med stor sandsynlighed for berøring og tilgængelige nedbrydende faktorer såsom lyspåvirkninger, samt alder og brug bidraget til falmet og mørt tekstil. Det møre tekstil optræder overalt, både på overflader og syninger med  tab af materiale i form af fibre. Dette har givet anledning til huller og revner i tekstilet, især på madras- og pudedelene, således fyldmaterialet falder ud.

[flickr id=”8726449760″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”][flickr id=”8725444985″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”][flickr id=”8725361833″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”]

Under lågedelens træside er tekstilbeklædningen gået op. Både det oprindelige pudebetræk og det nyere hænger derfor løst, således der er tab af fyldmateriale. Trædelene, især omkring samlingerne, har langsomt med tiden givet sig og tilpasset sig under de tilstedeværende klimatiske variationer gennem tiden, hvorfor dele af krampesengen fremstår med skævheder. Ydermere er der med tiden foretaget reparationer på sengen, både på tekstil- og trædelene, hvor især nye skruer og hængsler på et tidspunkt har erstattet de gamle.

[flickr id=”8726522470″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”] [flickr id=”8726450760″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”] [flickr id=”8725338557″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”] [flickr id=”8726454262″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”] [flickr id=”8725334585″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”] [flickr id=”8726455328″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”none”]

I de sidste par uger har jeg arbejdet med stabilisering og reparation af krampesengen. Mit løbende arbejde er præsenteret på Twitter og siden opsamlet som en case-story fil på Storify. I næste blog vil jeg præsentere selve konserveringen af krampesengen, samt de tanker og vurderinger jeg har gjort mig undervejs i arbejdet.

Arbejdet med det kommende åbne magasin med artefakter fra psykiatrihistorien i fortid, nutid og især fremtid kan snart følges på vores hjemmeside under linket kommende udstillinger. Hold øje.

[flickr id=”8725337317″ thumbnail=”medium” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”center”]
Share →