Kulturnatten satte atter gang i funderingerne over hvordan vi konceptualiserer ‘dem’, der kommer for at se udstillingerne, går med på omvisninger og besøger hjemmesiden (evt. læser bloggen)? Den måde vi begrebsliggør ‘dem’ på er ikke helt uden betydning for vores forståelse af Medicinsk Museions offentlige interface.

I andre sammenhænge siger de ord, der bruges for at karakterisere en gruppe mennesker, noget om attituden til ‘dem’. I universitetsverden diskuterer man fx meget om ‘de’ skal kaldes studerende eller elever: en studerende før tanken til en aktiv, selvstyrende person, der læser for dannelsens skyld, måske for at blive et helt menneske, medens en elev er et tomt kar, som skal fyldes med viden og bestå eksaminerne, for hurtigt at komme ud og få et job bagefter. I sundhedsvæsnet diskuterer man på tilsvarende måde, hvorvidt ‘de’ skal opfattes som patienter (der behandles og plejes af læger og sygeplejersker), som brugere (af et offentligt finansieret sundhedsvæsen) eller som kunder (i sundhedsbutikken).

Hvad med ‘dem’ der går på udstillinger og klikker sig ind på websites? Hvis man skal tro Google, så bruger den danske museumsverden mest ord som ‘museumsgæst(er)’ (312 hits), ‘museumspublikum’ (144 hits), og ‘museumsbesøgende’ (540 hits). Men hvad ligger der egentlig i disse udtryk? Hvad signalerer de? Har vi et antal gæster, et publikum eller et antal besøgende? Og hvad med ‘dem’ der klikker sig ind på websitet? Eller her på bloggen? Er de ‘brugere’, ‘besøgende’, ‘gæster’, ‘anvendere’, ‘folk’ eller hvad? Kunne man man kategorisere ‘dem’ på andre måder? Som ‘singulariteter‘?

Share →