Foredrag om indførelsen af IVF-metoden i Danmark

IVF-metoden, også kendt som reagensglasmetoden, til behandling af barnløshed blev indført i det danske sundhedsvæsen i midten af 1980’erne. Fødslen af de første ‘reagensglasbørn’ var produktet af flere års forskningsindsats. Men det var også en behandling, der satte gang i en omfattende diskussion om de etiske udfordringer, der ligger i nye lægevidenskabelige muligheder. I 2007 samledes […]

I 2007 samledes nogle af de sundhedsfaglige personer, der havde været centrale omkring indførelsen af IVF-metoden, til et såkaldt vidneseminar. Sammen genfortalte og diskuterede de forskningsmæssige og organisatoriske forhold, der havde påvirket deres arbejde dengang, samt nogle af de reaktioner fra offentligheden, som deres arbejde havde medført.
Vidneseminaret var det andet i en serie arrangeret i samarbejde mellem Medicinsk Museion og Afdeling for Sundhedstjenesteforskning. Det første, arrangeret af Søren Bak-Jensen, samlede ni læger, der havde været involveret i de tidlige nyretransplantationer i Danmark i sidste halvdel af 1960’erne. Nyretransplantationer var en lægevidenskabelig triumf, men også en kilde til usikkerhed og debat både i befolkningen og blandt det sundhedspersonale, der skulle udføre indgrebene. Lydoptagelserne fra dette vidneseminar befinder sig i Medicinsk Museions arkiv.
Onsdag d. 12. november kl. 19.30 fortæller professor, dr.phil. Lene Koch fra Københavns Universitets Afdeling for Sundhedstjenesteforskning om resultaterne af vidneseminaret om IVF-metoden. Lene Koch var kraftigt involveret i de tidlige etiske debatter om IVF-behandling, og har forsket i de forskellige måder hvorpå lægevidenskaben og samfundet har reguleret retten til reproduktion. Lene Koch præsenterer noget af den viden, der kom frem i løbet af vidneseminaret, og hun peger også på nogle af de problemer og muligheder, der ligger i vidneseminaret som middel til kildeindsamling.
Foredraget finder sted på Medicinsk Museion, Bredgade 62, 1260 København K. Det er arrangeret af Dansk Medicinsk-historisk Selskab. Der er gratis adgang og tilmelding er ikke nødvendig.