registrationSamlingUdstillinger

Når genstande kigger igen

At Medicinsk Museions samling består af mange forunderlige og mærkelige genstande burde der ikke herske tvivl om. (skulle man være i tvivl, er man mere end velkommen til at besøge Museions udstillinger) Men man kigger lige en ekstra gang, når man fjerner silkepapiret* fra en samlingskasse og opdager, at genstanden, man skulle hente, kigger tilbage på […]

Moulage
Hallo?

Men man kigger lige en ekstra gang, når man fjerner silkepapiret* fra en samlingskasse og opdager, at genstanden, man skulle hente, kigger tilbage på en.
Et ansigt med mund, næse, lidt overskæg, og ikke mindst et par blå øjne som stirrer stift på en fra bunden af kassen. Det er dog tale om et voks ansigt – en såkaldt moulage.
Moulagerne er en malet afstøbning af forskellige hudlidelser, som man har taget af syge patienter. Et slags 3-D ”billede” af sygdommen. Museions moulagesamling stammer hovedsageligt fra Finsens Lysinstitut i perioden 1900-1930 og består af 63 genstande. Samlingen er unik af denne grund, men også fordi museets konservator Ion Meyer som en af de første i verden har restaureret moulagerne tilbage til deres oprindelige form. Afstøbningerne er lavet af voks og falder derfor nemt sammen eller sprækker.
Det er disse genstande studentermedhjælper Jakob Kjærgård og jeg nu har færdig-registreret, som et led i processen med at gøre Medicinsk Museions samling mere tilgængelig. Denne sag kan nu gennemses online her
Jeg vil dog stoppe med at skrive nu, da jeg er sikker på, at en af moulagerne lige blinkede til mig.
*syre-frit papir, der således ikke påvirker de genstande papiret dækker.
Før og efter konservering
Voksmoulage før og efter konservering