900 genchips ankommet fra Kina

Her til morgen kaldte en begejstret Thomas mig ind på sit kontor. På hans skrivebord stod to papkasser der lige var kommet fra Beijing Genomics Institute i Shenzhen, og da vi åbnede kasserne skinnede næsten 900 Illumina genchips op på os. Hver chip kan analysere ca 18.600 humane gener, hvilket nogenlunde svarer til antallet af gener i det menneskelige genom. […]

Hver chip kan analysere ca 18.600 humane gener, hvilket nogenlunde svarer til antallet af gener i det menneskelige genom. Chip’ene som vi har fået er blevet brugt til at undersøge generne hos patienter med såkaldt metabolisk syndrom for at påvise en eventuel genetisk disponering for lidelsen.
Thomas skal bruge dem til at designe et kunstværk i Medicinsk Museions trappehal som en kæmpe biomedicinsk lysekrone af genetisk information.