Bag kulisserne: Viden Om og Tinna Stevnsner i Oldetopia

Denne uges udgave af DR2 programmet Viden Om handler om aldring og især om forskernes teorier om, at stress i mild grad forlænger vores cellers levetid. En del af udsendelsen blev optaget hos os her på Medicinsk Museion i særudstillingen Oldetopia. Oldetopia er nu desværre pillet ned, men den nåede altså at blive kulisse for et tv-program. Det er optagelser […]

Tinna Stevnsner og i spejlet tilrettelægger Sara Edske
Det er optagelser med aldringsforskeren Tinna Stevnsner fra Aarhus Universitet, der meget passende også var en af flere meget kompetente aldringsforskere, som vi benyttede os af, da vi lavede Oldetopia. Tinna Stevnsner arbejder med de særlige førtidige aldringssyndromer – sjældne genetisk betingede sygdomme, der fremskynder aldringen. Disse sygdomme er rigtig interessante, når man forsøger at blive klogere på, hvad aldring er for en proces. Det fortæller hun mere om i udsendelsen.
I forbindelse med Oldetopia bidrog Tinna bl.a. til udstillingens katalog med en artikel om de fremherskende teorier om aldring (kataloget kan stadig kan købes via museet). Camilla Mordhorst og jeg var også så heldige at få lejlighed til at besøge hende på hendes institut tilbage i januar 2007. For os museumsfolk var det spændende at komme inden for på et laboratorium og se, hvordan forskningen egentlig foregår. For os, var det også som at komme bag om kulisserne, som denne lille reportage fra Viden Oms optagelser i Oldetopia midt i oktober 2008.
I udsendelsen medvirker i øvrigt også to andre forskere, Kaare Christensen og Suresh Rattan, der begge bidrog til udstillingen.