Fodprotese i nye omgivelser

Medicinsk Museion har et midlertidigt stop for udlån af museumsgenstande og andre materialer på grund af følgerne af vandskaden d. 2. juli, men det et stadig muligt at se eksempler fra museets samlinger udenfor vores egne udstillinger. En fint forarbejdet fodprotese til et barn kan ses i udstillingen Phantom Limbs på Designmuseum Danmark der åbner […]

En fint forarbejdet fodprotese til et barn kan ses i udstillingen Phantom LimbsDesignmuseum Danmark der åbner i dag. Fodprotesen har en kunstig fod med støtte og er fremstillet til et barn der fik amputeret det nederste af benet. Protesen fortæller ikke blot om tidligere tiders behandling af en alvorlig tilstand for et barn, men er et smukt vidnesbyrd om en teknologisk udvikling og håndværk af højeste kvalitet. Foden er lavet i træ, fint formet og efterbehandlet, og med bevægelig forfod og ankel. Støttendelen går op ad benet for at give god vedhæftning og er fremstillet af metal, fint formet og med bevægelig ledfunktion ved knæet. Der er tale om en fornem og delikat museumsgenstand med mange kvaliteter.

Foto: VISUAL VVORK by METTE MÆRSK (WWW.METTEMAERSK.DK)

Phantom Limbs er udviklet af de prisbelønnede arkitekter Robert Adam Benedict Clement og Daniel Sebastion Dreyer Dornonville de la Cour – for nemheds skyld også kendt som benandsebastian. Fantom Limbs henviser til den legemsdel der er mistet efter en amputation, og de smerter der kan føles i denne fantomlem. I Phantom Limbs har benandsebastian sat fodprotesen ind i en montre der er fremstillet med forlæg i Kåre Klints originale montre til det daværende Kunstindustrimuseum. Fodprotesen og montren kan ses som udtryk for traditionelt dansk kunsthåndværk der supplerer hinanden på fornemste vis, men spørgsmålet er om de ikke kan mere end det. Montren er ikke en ramme for protesen men et selvstændigt værk der måske overtager det sanselige indtryk. Med sin tilstedeværelse viser fodprotesen et fravær. Den fortæller ikke en traditionel historie om sygdom og behandling, men får den funktion at understøtte montren, og i kraft af sin egen kvalitet at skabe et nyt samlet værk. Det er en udfordring at se en så fornem museumsgenstand optræde i en helt ny sammenhæng og opleve de nye sanseindtryk dette møde skaber. Benandsebastian modtog i går Planken Ud Prisen for Phantom Limbs.