Går barnehuen en usikker fremtid i møde?

[flickr id=”6719936135″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”medium” group=”” align=”right”] I Politikens Bagsidens lange kamp for at få offentlig ejendom retur tilbød Svend Andresen i avisen sidste onsdag at aflevere en hue fra Øresundshospitalet tilbage. Det er prisværdigt at låneren har passet så godt på den siden den yngste søns fødsel på Øresundshospitalet i 1967. Bagsidens uegennyttige indsats […]

Bagsidens uegennyttige indsats rejser spørgsmålet om hvordan de mange effekter kan leveres tilbage til de oprindelige ejere. Svend Andresen gør selv opmærksom på at al offentlig ejendom skal tilbage til rette ejermand. Øresundshospitalet blev nedlagt som aktivt hospital i 1982, Hovedstadens Sygehusfællesskab’s opgaver varetages nu af Region Hovedstaden, og der vil næppe være behov for en ældre barnehue i de aktiviteter der nu foregår i bygningerne.
Medicinsk Museion er en forskningsinstitution på Københavns Universitet der rummer den nationale danske kulturarv indenfor sundhed og sygdom, med samlinger af høj international kvalitet. Huen har en historie med mærket på indersiden, med stedangivelse og årstal, og så har den været anvendt af yngste Andresen. En fremtidig placering kunne være i Medicinsk Museions samling af nye og gamle hospitalstekstiler, der indeholder patienttøj, uniformer og kitler. Tilbuddet er hermed givet videre.
[flickr id=”6719896285″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”medium_640″ group=”” align=”none”]