Genfødsel (1/2)

– fra undervisningsmodel til museumsgenstand. Fra jordemoderuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol, har Medicinsk Museion i foråret 2011 modtaget en ældre undervisningsmodel bestående af et kvindebækken udstyret med et kugleled af metal, monteret på en træplade. Kugleleddet gør det muligt at vippe bækkenet fra stående til liggende position. Endvidere er der et spædbarnskranium, der er fastgjort til en […]

– fra undervisningsmodel til museumsgenstand.
Fra jordemoderuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol, har Medicinsk Museion i foråret 2011 modtaget en ældre undervisningsmodel bestående af et kvindebækken udstyret med et kugleled af metal, monteret på en træplade. Kugleleddet gør det muligt at vippe bækkenet fra stående til liggende position. Endvidere er der et spædbarnskranium, der er fastgjort til en wire, der igen er fastgjort til bundpladen. Modellens formål har været at vise hvordan kraniet, og dermed barnet, passerer ned gennem bækkenet ved fødsel. Undervisningsmodellen er skønnet til at være fra omkring år 1900.
På billedet i venstre øverste hjørne ses genstanden før konserveringen.
Konserveringen af genstanden består i at forbedre tilstanden og derved bremse nedbrydningen. I dette tilfælde ved at rense overfladen for løst og mere fastsiddende støv og eventuelle pletter samt rette bækkenet op igen. Fordi bækkenpartiet sidder skævt og metalkugleledet har sat sig fast, har det medført at der er unødig belastning på den ene lårbensknogle og dermed videre op gennem genstanden, idet lårbensknoglen støtter på bordpladen.

Desværre har genstanden tidligere været udsat for høj fugt/evt. vandskade, så bundpladen har slået sig og der var svampe og skimmel på undersiden. Pga. bundpladens dårlige stand er det besluttet at den skal kasseres og en ny skal fremstilles.
Ud over fugtskader har genstanden også udtørringsskader, f.eks. ligamenter (sener) der har trukket sig så meget sammen at de er gået fra hinanden. Også knoglerne har taget skade pga. udtørring og der er kommet revner i hofteskålene. Disse skader kan ses på billederne.
Følg med i næste blog Genfødsel (2/2), der kommer til at handle om fremstillingen af den nye bundplade og det færdige resultat efter endt konservering.