Guerilla-bakterier

Forleden omkring frokostbordet snakkede vi lidt om syntetisk biologi og om hvad det nu lige var. Jeg faldt i går over et interessant eksempel, jeg lige vil nævne. E. coli bakterier var årsag til at københavnere i sidste uge var tvunget til koge vandet. Nu har forskere på Nanyang Technological University i Singapore omprogrammeret selvsamme bakterie […]

E. coli bakterier var årsag til at københavnere i sidste uge var tvunget til koge vandet. Nu har forskere på Nanyang Technological University i Singapore omprogrammeret selvsamme bakterie til at bekæmpe en anden bakterie, nemlig Pseudomonas aeruginosa. P. aeruginosa er en bakterie, som er hyppig årsag til sygehusinfektioner og kan forårsage livsfarlige infektioner hos patienter, hvis immunforsvar er svækket p.g.a. anden sygdom.
I Molecular Systems Biology beskrives hvorledes de ved at indsætte et antal nye gener i E. coli kan få bakterien til at producere et protein, som kan finde og binde sig til signalmolekyler som P. aeruginosa producerer. Denne binding aktiverer efterfølgende to systemer i E. coli; først begynder bakterien at masseproducere et toksin, som kan slå P. aeruginosa ihjel. Sidenløbende produceres et andet protein, som faktisk får E. coli-bakterien til at sprænges. Dette medfører frigivelse af toksinet og dermed ødelæggelse af P. aeruginosa – et slags kamikaze-angreb.
Dette er et eksempel på syntetisk biologi, hvor man omprogrammerer en eksisterende organisme til at være til gavn for os. Smart, ikk’?