Konference: Museernes kommunikation i den digitale kultur

Det danske forskningscenter DREAM (Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials) afholder en interessant éndags konference på Roskilde Universitet den 22.09.2009. Konferencen omhandler bl.a. oplæg om de (efterhånden ikke så) nye digitale muligheder for kommunikation i museale sammenhænge; kritiske diskussioner om museer som læringsinstitutioner; samt diskussioner om forholdet mellem afsender og modtager, publikum […]

Det danske forskningscenter DREAM (Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials) afholder en interessant éndags konference på Roskilde Universitet den 22.09.2009. Konferencen omhandler bl.a. oplæg om de (efterhånden ikke så) nye digitale muligheder for kommunikation i museale sammenhænge; kritiske diskussioner om museer som læringsinstitutioner; samt diskussioner om forholdet mellem afsender og modtager, publikum og museumsinstitution i en moderne museal sammenhæng. Temaer, som også er oppe i de interne diskussioner på Medicinsk Museion – og Museion vil selvfølgelig have medarbejdere at finde blandt konferencens deltagere.
Se konferencebeskrivelsen nedenfor og det fulde konferenceprogram hér.

Den digitale kultur giver nye muligheder for en styrket kommunikation til flere potentielt interesserede brugere.  Men ekstern kommunikation er ikke kun god formidling af et fagligt indhold. Kommunikation præger, forandrer, forvrænger … indholdet. Mere, og mere forskellig, kommunikation ændrer på forholdet mellem afsender, indhold og modtager samtidig med, at skel mellem oplevelsescentre, videncentre og museer viskes ud.
Disse udfordringer inviterer DREAM til at diskutere. Hvad sker der med den forandrende kommunikation? Hvem kommunikerer med hvem? Hvad forandres? Og hvem? Hvad betyder de nye
kommunikationsformer for museers og science centres selvforståelse og udvikling?