Kulturnatten på Medicinsk Museion

[flickr id=”6243417182″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”right”] Det er næsten blevet en tradition at der på Kulturnatten bliver taget nogle præparater af menneskelige dele frem fra magasinerne på Medicinsk Museion. I år har konservator Charlotte Vikkelsø Hansen valgt nogle præparater hun synes er særligt interessante. Blandt dem er skelettet af et barn med hydrocephalus. Det […]

[flickr id=”6243417182″ thumbnail=”small” overlay=”true” size=”large” group=”” align=”right”] Det er næsten blevet en tradition at der på Kulturnatten bliver taget nogle præparater af menneskelige dele frem fra magasinerne på Medicinsk Museion. I år har konservator Charlotte Vikkelsø Hansen valgt nogle præparater hun synes er særligt interessante. Blandt dem er skelettet af et barn med hydrocephalus. Det betyder vand i hovedet (hjernen) og opstår når afløbet for den væske der dannes i hjernen, cerebrospinalvæsken, er stoppet. Væskeophobningen kan i dag behandles med kunstig ventilering, men var tidligere en meget alvorlig tilstand oftest med dødelig udgang. Skelettet har stået i magasin i længere tid, men er nu blevet renset så det kan vises frem på Kulturnatten. Du kan se skeletpræparatet på Medicinsk Museion i aften blandt en række andre aktiviteter der tidligere er omtalt her på bloggen.