Medicinsk Museion får andenpladsen ved UMAC Award!

Medicinsk Museion har opnået en flot andenplads i opløbet om den prestigefyldte internationale museumspris - UMAC Award.

‘Verden er i dig’ blev nr. 2

Medicinsk Museion var nomineret til prisen med udstillingsprojektet ”Verden er i dig” fra 2021, som især skiller sig ud med sin tværfaglige tilgang og blandingen af historie, kunst og videnskab. Medicinsk Museion vandt også prisen i 2019 for udstillingen “Mind the Gut” og er det første universitetsmuseum, der er blevet nomineret to gange til en UMAC Award

UMAC er universitetsmuseernes Oscar og prisen hylder den enestående præstation, kreativitet og ikke mindst den indvirkning, museet har på værtsuniversitetet, museumsgæsterne og på samfundet. UMAC award’en blev etableret af  ICOM tilbage i 2016 med det formål at hylde ekstraordinært og nyskabende arbejde inden for alle aspekter af universitetsmuseernes teori og praksis.

At få anerkendelse fra kolleger rundt om i verden er virkelig opmuntrende for os, og det motiverer os til at fortsætte med at udforske og eksperimentere i vores rolle som universitetsmuseum. Tak til alle de fantastiske kolleger på Københavns Universitet, medarbejdere, samarbejdspartnere og besøgende, som har været med til at skabe udstillingsprojektet ”Verden er i dig”!

Mere om “Verden er i dig”

Deltagende kunstnere: Mediated Matter Group/Neri Oxman, Ralo Mayer, Katie Paterson, Bradley Pitts, Lucy McRae, Kathy High, Jiwon Woo, Sonja Bäumel, Baum & Leahy, Guston Sondin-Kung, Marcus Coates, Susan Morris, Till Rabus, Heath Bunting, Isabella Martin, Maya Sialuk Jacobsen, Kaitlynn Redell, Mary Maggic, Pinar Yoldas, Mogens Jacobsen, Anna Dumitriu, Andrew Carnie, Jenna Sutela, Luke Jerram, Revital Cohen & Tuur Van Balen, Tine Friis & Eduardo Abrantes, Sofie Louise Dam.

Kuratorer: Adam Bencard, Jacob Lillemose, Kristin Hussey, Malthe Kouassi Bjerregaard.

Udstillingsarkitekt: Anne Schnettler

Photos: David Stjernholm

Verden er i dig er kurateret af Medicinsk Museion (en del af Institut for Folkesundhedsvidenskab og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research – CBMR) på Københavns Universitet. Produceret i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg.

Udstillingen er blevet til takket være støtte fra Novo Nordisk Fondens tematiske program i uddannelse og formidling, Velux Fonden, Bikubenfonden, Beckett Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Direktør Espen og Hustru Tanja Neergaard Dinesens Fond.

Kunsthal Charlottenborgs udstillingsprogram er støttet af Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond.

Læs mere og se billeder her
Verden er i dig | Kunsthal Charlottenborg | Udstillingsted for samtidskunst