Uden emne

At lave en ny hjemmeside…

I de sidste mange ugers tid har jeg arbejdet på Museions nye hjemmeside. Det har været en lang, men sjov proces, der startede med en række brainstorms med mine kollegaer. Vi diskuterede både udseende, funktionalitet, sprog og en masse andre emner, der gør sig gældende når man skal lave en hjemmeside. Siden da jeg har […]

I de sidste mange ugers tid har jeg arbejdet på Museions nye hjemmeside. Det har været en lang, men sjov proces, der startede med en række brainstorms med mine kollegaer. Vi diskuterede både udseende, funktionalitet, sprog og en masse andre emner, der gør sig gældende når man skal lave en hjemmeside. Siden da jeg har brugt tid på at undersøge forskellige platforme, herunder forskellige CMS’er (Content Management System) som f.eks. Drupal, Joomla, Typo3 og WordPress. Og efter mange overvejelser er valget faldet på WordPress. Det skyldes især, at vore eksisterende blogs, der skal integreres i den nye side, allerede kører WP, og derfor kender medarbejderne her platformen. De kan således nemt give sig i kast med at udgive på den nye side fra dag ét, og vi kan supernemt importere gammelt indhold til den nye side. Og sidst men ikke mindst, er det den platform, jeg har arbejdet mest med 🙂
Til vores side har vi valgt et anvende et theme, PlatformPro, som for det første er ekstremt nemt at anvende og som desuden giver mulighed for at customize sidens udseende og opførsel virkelig langt uden at skulle skrive så meget som én linje kode. Theme’et tillader dog også kode-customizations vha. såkaldte hooks, således man ikke behøver at ændre i selve theme-koden. Det er ret nice.
Ovenpå WP-platform vi vil anvende et række plugins til forskellige formål. Først og fremmest skal vores nye side være flersproglig. Ikke at alt indhold skal findes på flere sprog, men der skal være mulighed for det. Og evt. menustruktur og statiske sider skal eksistere på dansk og engelsk. Dette muliggøres af det utroligt funktionelt stærke plugin, WPML. Vi har valgt at satse på en model, hvor vore medarbejdere kan skrive indhold på det sprog (dansk eller engelsk) de er stærkest i, og derefter kan der tages stilling til om der aktivt skal oversættes. Alle indlæg vil fremgå af den danske udgave, mens den engelske udgave kun vil have indlæg på engelsk.
I dag skal jeg så præsentere platformen med theme og plugin for resten af Museion-holdet. Siden er langt fra færdig og det håber jeg også, at folk vil kunne forstå. Jeg vil forsøge at fremvise de store muligheder i setup’et og forhåbentlig gøre dem fortrolige med det, så de i fremtiden vil have lyst til at producere indhold i store mængder. Jeg er selvfølgelig spændt på at høre folks reaktion, men har tiltro at fleksibiliteten i vores platform vil gøre alle tilfredse. Vi skulle jo gerne ende med en ny side, som alle kan være stolte af! Fingers crossed!