Stofskifteforskningens historie i radioformat

Vores nye udstilling på Panum Instituttet “The Chemistry of Life” fortæller fire kapitler af stofskifteforskningens historie fra det tidlige 1600-tal til i dag. På udstillingen udfoldes fortiden gennem genstande og billeder, men hvis nogen har lyst til at få en mundtlig udgave, kan jeg varmt anbefale at lytte til P1’s historiemagasin “Alletiders historie”. Her fortæller udstillingens […]

logo-webVores nye udstilling på Panum Instituttet “The Chemistry of Life” fortæller fire kapitler af stofskifteforskningens historie fra det tidlige 1600-tal til i dag. På udstillingen udfoldes fortiden gennem genstande og billeder, men hvis nogen har lyst til at få en mundtlig udgave, kan jeg varmt anbefale at lytte til P1’s historiemagasin “Alletiders historie”. Her fortæller udstillingens hovedkurator Adam Bencard bl.a. om Santorio Santorios interesse for at gøre livets processer i kroppen målbare og ægteparret Kroghs arbejde med at udvikle apperatur, der kunne måle stofskiftet. Han fortæller også, hvorfor det netop er stofskifteforskningen, eller metabolismeforskningen, som man også kalder det, vi har kastet os over i udstillingen. Lyt med her.