Udstillinger skal forføre..

Medicinsk Museions udstillingsleder Camilla Mordhorst er for øjeblikket på et halvt års forskningsophold ved Stanford University i USA. Her skriver hun på artikler om udstillinger og tænker nærmere over, hvad det egentlig er, dette medie kan. En lille flig af dette arbejde løfter hun sløret for i et interview i det netop udkomne nyhedsbrev fra svenske Riksutställningar. Her […]

Medicinsk Museions udstillingsleder Camilla Mordhorst
er for øjeblikket på et halvt års forskningsophold ved Stanford University i USA. Her skriver hun på artikler om udstillinger og tænker nærmere over, hvad det egentlig er, dette medie kan. En lille flig af dette arbejde løfter hun sløret for i et interview i det netop udkomne nyhedsbrev fra svenske Riksutställningar. Her siger hun bl.a., at de fleste udstillinger på kulturhistoriske museer er forbløffende traditionelle. Som et af de få eksempler på museer, der har udvikle nye interessante fortælleformer i udstillingerne, nævner hun Wellcome Collection i London og Världskulturmuseet i Göteborg. “Præcis som en god artikel, skal en udstilling være argumenterende og forførende: den skal bæres frem af påstanden – enkel eller kompliceret”, siger hun bl.a.
Camilla nøjes ikke med at skrive teoretiske artikler om udstillinger. Indtil 14. december viser vi her på Medicinsk Museion udstillingen Oldetopia, som er lavet netop under ledelse af Camilla. Så her er det muligt at gå hendes ideer om udstilling efter i de praktiske sømme.