Undskyld, ryger du?

Den sætning har alle hørt før. Hvis man nogensinde har været på en cafe eller en privatfest, er der en vis sandsynlighed for at man har mødt en ryger på jagt efter en lighter eller en cancerpind…undskyld, en cigaret. Men måske er den sætning ved at uddø? Med indførelsen af rygeforbuddet kan det være at den vending helt kommer til at […]

Med indførelsen af rygeforbuddet kan det være at den vending helt kommer til at udgå af det danske sprog. Det er selvfølgeligt interessant for en institution som Museion der beskæftiger sig med sundhed og sygdom.
At rygning er farligt er næppe nogen nyhed, men jeg kan ikke undgå at blive en smule overrasket over de metoder der tages i brug for at skræmme folk væk fra vanen. Tjek eksempelvis denne her:

Et års tjære - værs' go!

For 737,50 kr. kan man se hvor meget tjære man hiver ned i lungerne på et år.

Ikke dårligt. Måske en ide til den kommende museums-shop?

Denne her er dog endnu bedre:

Smoking Sue

Stakkels Sue.
(Den leveres vist uden cigaretter.)
Umiddelbart lader det til, at kampen for at få folk til at holde op med at ryge er skærpet. Gad vide om det hjælper?