Vi spiser kage og snakker om sukkersyge

I dag spiste jeg kage med vores nye Ph.d.-stipendiat Adrian Bertoli som skal arbejde med forholdet mellem type-2-diabetes og patientidentitet i de sidste 50 år med Thomas som vejleder. Adrians projekt er finansieret af Center for Sund Aldring ved Københavns Universitet. Viden om en sygdom er traditionelt blevet kommunikeret direkte fra lægen (kilden) til patienten […]

Viden om en sygdom er traditionelt blevet kommunikeret direkte fra lægen (kilden) til patienten (modtageren). Adrian fortalte mig, at han bl.a. vil undersøge hvordan nutidens patientgrupper og sociale medier på internettet gør viden om sygdommen tilgængelig for flere.
Viden er i denne optik ikke længere noget man modtager fra en enkelt autoritær kilde, men noget der vokser og får sin autoritet netop i kraft af sin multiautoritet. Viden er ikke noget man giver, det er noget man deler.
Adrian kommer oprindeligt fra Canada, og da han kom hertil i starten af oktober, blev han modtaget af det danske netværk for udenlandske forskere i Danmark. De tilbød ham bl.a. andet et kursus i at forstå danskere, der af mange tilflyttere opfattes som et lidt lukket og svært tilgængeligt folkefærd.
Men på trods af minusgrader og advarsler om danskerne føler Adrian sig godt tilpas her. Allerede en måned efter sin ankomst blev han bedt om at holde sit første foredrag, og lige nu er han travlt optaget af sin ansvarsfulde post i Medicinsk Museions julefrokostudvalg.