Udstillinger

Videnskabsformidling med lykkehjul og spillebrikker

I øjeblikket arbejder vi på at skabe et Rum til Aldring, hvor aldring og aldringsforskning er det centrale tema. Projektet udarbejdes i samarbejde med Center for Sund Aldring på Københavns Universitet, og det er et ønske, at videnskabsformidlingen skal forsøge at gå nye veje og eksperimentere med formatet. Rum til Aldring vil med tiden indeholde […]

Rum til Aldring vil med tiden indeholde en række formidlingsprojekter, der alle sigter mod at give publikum mulighed for at udforske aldring og aldringsforskning på nye måder. Det første projekt, der er udgangspunktet for denne blogpost, hedder Livet på spil.
2016-01-15 11.22.08
Ide og formål
Livet på spil er et museumsspil, der bestræber sig på at gå balancegangen mellem underholdning og vidensformidling. Ideen bag projektet er at anvende et format, som de fleste kender – nemlig brætspillet, og tilføje det indhold vi vil formidle. En af de pointer, vi ønsker spillerne skal få med sig, er, at aldring og dermed også aldringsforskning er et vidt begreb. Aldring er ikke bare knyttet til alderdommen, men rækker langt ind i voksenlivet og i de beslutninger vi tager løbet af livet. Aldring handler om hele kroppen fra gener og celler til muskler, hud og hår, og om hele livet fra vaner og livsstil til familie og samfund. Det er netop den pointe, vi håber på, at publikum vil stå tilbage med efter at have spillet Livet på spil.

Metode – Hvordan laver man et spil?
At lave et spil er uudforsket territorium, derfor forsøgte vi at gribe opgaven systematisk an. Hele processen er påvirket af en vekselvirkning mellem fem grundlæggende designprincipper:

1. Spillet skal formidle viden om aldringsprocesser baseret på nutidig aldringsforskning.
  2. Spillet skal have et intuitivt spildesign, så det kan spilles af museets gæster uden hjælp.
  3. Spillet skal være underholdende, så gæsterne spiller hele spillet fra start til slut.
  4. Spillets indhold skal være korrekt og opdateret.
  5. Spillets indhold skal være respektfuldt indhold

Løbende i processen har vores overvejelser og diskussioner været mange og meget varieret. Vi har diskuteret spillets design: Hvordan starter spillet? Hvordan udvikler det sig? Og vigtigst – hvordan vinder man? Vi har diskuteret det grafiske udtryk: Hvordan kan vi grafisk repræsentere kroppen og sygdomme? Vi har diskuteret indholdet: Hvordan kan vi overhovedet lave et spil, som skal være underholdende om aldring, som kan være er alvorligt emne? Hvordan kan vi balancere indholdet, så det på en gang er både let og respektfuldt?
IMG_20151009_1803532015-12-04 15.06.45

En af de primære metoder vi har benyttet er spiltest. Vi testede en meget primitiv prototype spillet på Kulturnatten i oktober med et meget varieret publikum. Siden da har vi rejst rundt i København med spillet under armen og testet med forskere fra Center for Sund Aldring, spil-entusiaster, interesseorganisationer og patientorganisationer.
I øjeblikket skriver vi tekster til spillebrikkerne og illustrerer dem med billeder fra museets bogsamling.
Følg vores arbejde på Instagram under hashtagget #rumtilaldring.