Litteratursalon: Om Danmarks første kvindelige læge

13. marts, 2022, 14:30

Hør mere om Danmarks første kvindelige læge Nielsine Nielsens kamp for sin egen og eftertidens kvinders plads i den akademiske verden.

Køb billet

Litteratursalon: Om Danmarks første kvindelige læge

Mød forfatterne Dorthe Chakravarty og Sarah von Essen i samtale med professor og forsker i køn og ligestilling Bente Rosenbeck.

Denne eftermiddag kan publikum blive klogere på Danmarks første kvindelige læge Nielsine Nielsens kamp for sin egen og eftertidens kvinders plads i den akademiske verden. Nielsine Nielsen var forgangskvinde, da hun i 1877 blev Danmarks første kvindelige student for derefter at søge ind på medicinstudiet. Ansøgningen udløste stor debat, men endte med at give hende adgang til universitetet, og i 1885 blev Nielsine Nielsen Danmarks første kvindelige læge og akademiker.

Til denne litteratursalon vil historikerne Dorthe Chakravarty og Sarah von Essen fortælle om deres portræt af Nielsine Nielsen og hendes lange kamp for anderkendelse og lige muligheder. De vil samtale med professor og forsker i køn og ligestilling Bente Rosenbeck, der særligt har været optaget af, hvordan kvindehistorie kan integreres i den ”almindelige” historieskrivning.

Om litteratursalonerne
Søndage i marts åbner Medicinsk Museion dørene til litteratursalon. Vi har inviteret forfattere og forskere til samtaler om psykisk sygdom og kvinders plads i medicinhistorien. Med afsæt i bøgernes verden sætter salonerne fokus på krop og videnskab.
Litteratursalonerne er skabt i samarbejde med Det Humanistiske Fakultet.

Hvornår: Søndag d. 13. marts 2022 kl. 14.30

Hvor: Medicinsk Museion, Auditoriet