Medicinsk Museion
på Bloom: Slankeeksperimentet

24. maj, 2024 - 26. maj, 2024

Et vidundermiddel mod svær overvægt har taget verden med storm. Men hvad er konsekvenserne af så omfattende indgreb i det menneskelige stofskifte som Wegovy og Ozempic? To epidemiologer og en videnskabshistoriker sætter slankemedicinen under lup og giver et bud på fedmens fremtid.

Se Blooms program

Hvornår: Dato og tidspunkt offentliggøres senere i Blooms program her.
Hvor:
Bloom, Søndermarken

Symposium: Slankeeksperimentet

Et nyt medicinsk gennembrud er opstået på dansk jord: Slankemedicin som Wegovy og Ozempic bliver revet af hylderne verden over.

Men slankemedicin er samtidig et stort eksperiment med det menneskelige stofskifte, som vi ikke helt kan gennemskue konsekvenserne af.

Den medicinske forskning kommer stadig til kort, når den skal forklare, hvorfor svær overvægt i løbet af det seneste halve til hele århundrede er blevet så udbredt, som det er. Fedme er et moderne fænomen, som er svært at forklare, men noget tyder på, at der er et evolutionært mismatch mellem vores levevis og vores biologi. Den gængse fortælling om vægttab er ellers simpel: Spis mindre, og bevæg dig mere. Men kalorieregnskabet går ikke altid op.

Måske netop derfor er Wegovy og Ozempic så tillokkende. Allerede nu rasler kiloene af verden over. Men hvad er de langsigtede konsekvenser for den globale folkesundhed ved, at slankemedicinen bliver allemandseje?

Vær med, når epidemiolog Thorkild Sørensen, videnskabshistoriker Adam Bencard og epidemiolog Janne Tolstrup retter blikket mod fedmens fremtid og undersøger mulighederne og usikkerhederne ved de nye slankemidler.

Thorkild Sørensen er epidemiolog og professor emeritus ved Institut for folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet.

Adam Bencard er filosof og historiker og lektor i forskningskommunikation ved Medicinsk Museion, Københavns Universitet.

Janne Tolstrup er professor i epidemiologi ved Statens Institut for Folkesundhed, Syddansk Universitet.

Moderator er journalist på Dagbladet Information, Louise Schou Drivsholm.