Skriveworkshop med Julie Sten-Knudsen

14. marts, 2024, 16:00

Hør Julie Sten-Knudsen læse op af sin anmelderroste digtsamling, oplev museets konservator fortælle om fødselsvidenskabens historie, og deltag i skriveøvelser inspireret af genstande fra museets samling.

Find billetter

SKRIVEWORKSHOP OM MODERSKAB
Når et barn fødes, forløses også en mor, som i ni måneder har båret barnet i sin krop. Hvilke erfaringer findes i denne efterfødselskrop? Og hvilke tanker og følelser knytter sig til oplevelsen af at føde et barn? Det undersøger vi denne eftermiddag, hvor deltagerne møder Julie Sten-Knudsen, forfatter til digtsamlingen Syv lag, der handler om kejsersnit, moderskab og kroppens skrøbelighed.

Sammen med Julie Sten-Knudsen udforsker vi fødselsvidenskabens historie og undersøger, hvordan litteraturen kan give et sprog til fødselserfaringen.

FØDSELSVIDENSKAB
Historisk set har fødslen været en smertefuld begivenhed med risiko for både mor og barn. Muligvis derfor har graviditet og fødsel været omgærdet af myter og overtro. I 1700-tallet fik Danmark sin første fødselslæge, og jordemødre begyndte at modtage uddannelse og fik autorisation. Siden har Danmark været foregangsland inden for fødselsvidenskab, og er i dag et af de sikreste lande at føde i. Moderne fødselshjælp kan komme kroppen til undsætning, hvis behovet opstår – teknologisk udstyr kan overvåge mor og barn, medicin kan lindre smerter, og kejsersnit kan forløse barnet. Men hvilken betydning har disse indgreb egentlig for den fødende?

OM JULIE STEN-KNUDSEN
Julie Sten-Knudsen (f. 1984) er forfatter til fire digtsamlinger, bl.a. Syv lag om kejsersnit, moderskab, kvindekroppe og klimakrise. Hendes værker er oversat til flere europæiske sprog. Julie Sten-Knudsen modtog i 2021 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.

OM ARRANGEMENTET
Medicinsk Museions skriveworkshops går tæt på krop og sind gennem litteratur. Med oplæsninger, talks, museumsgenstande og skriveøvelser åbner vi et særligt rum, der indbyder deltagerne til refleksion over livet med kroppen.

Arrangementerne er åbne for alle. Det eneste, der forventes, er lyst til at deltage i skriveøvelserne. Det er ikke et krav at have erfaring med at skrive, der vil være god introduktion til øvelserne, så alle kan være med på deres eget niveau.