Dobbeltbarnet: Unikt i hele verden

I ugens ‘Favourite Things’ film fortæller vores samlingsleder og konservator Ion Meyer en sand historie: I 1848 blev der på fødselsstiftelsen i København født to meget ualmindelige siamesiske tvillinger. Det var to piger sammenvokset i bækkenpartiet, såkaldte ischiopagi. Ved hjælp af en amme lykkedes det at holde pigerne i live i 11 dage, men man var fra starten […]

I ugens ‘Favourite Things’ film fortæller vores samlingsleder og konservator Ion Meyer en sand historie: I 1848 blev der på fødselsstiftelsen i København født to meget ualmindelige siamesiske tvillinger. Det var to piger sammenvokset i bækkenpartiet, såkaldte ischiopagi. Ved hjælp af en amme lykkedes det at holde pigerne i live i 11 dage, men man var fra starten klar over, at de ikke ville overleve.
Dobbeltbarnet var så specielt, at det blev bevaret til videnskabelig undersøgelse. Undersøgelsesrapporten blev dog først udgivet 9 år efter pigernes død af hensyn til familien.
Dobbeltbarnet er Ions yndlingsgenstand: Det er en faglig udfordring, og det er en genstand, der vækker følelser som nysgerrighed, undren og væmmelse hos beskueren.

httpv://www.youtube.com/watch?v=hh9gdwk3d9w

Se de tidligere ‘Favourite Things’ -film her.