2b fra Kolding Gymnasium på besøg på Medicinsk Museion

For moget til siden havde jeg besøg af 2b fra Kolding Gymnasium (se billeder fra turen på Medicinsk Museion her – klik på 2b på AT3 i København). Eleverne fik først en helt traditionel rundvisning i vores permanente udstilling og så fik de lov til at besøge vores særudstilling Del og hel. Brudstykker fra biomedicinens tid. Eleverne var delt ind […]

For moget til siden havde jeg besøg af 2b fra Kolding Gymnasium (se billeder fra turen på Medicinsk Museion her – klik på 2b på AT3 i København). Eleverne fik først en helt traditionel rundvisning i vores permanente udstilling og så fik de lov til at besøge vores særudstilling Del og hel. Brudstykker fra biomedicinens tid. Eleverne var delt ind i 7 grupper og jeg bad hver gruppe om at finde to genstande i særudstillingen. Ideen var så, at de selv skulle tænke over sammenhængen mellem de to genstande og den eneste betingelse var, at de udvalgte genstande ikke måtte komme fra samme rum. Det kom der en masse interessante valg ud af. Eleverne havde desuden fået stillet en række opgaver forud for besøget, hvilket afspejles i nedenstående tekst. Da det ikke er så tit at vi får direkte feedback fra vores publikum, har jeg valgt at præsentere elevernes ucensurerede kommentarer her. Det sker naturligvis med deres samtykke:

Medicinsk Museion

Da vi på Medicinsk Museion havde vi en opgave, der gik ud på, at vi skulle sammenligne de to ”Del og Hel”-udstillinger altså webudstillingen med den fysiske udstilling.

Når man går ind på webudstillingen ser, man først og fremmest, at der ikke er nær så meget tekst som man får udleveret i den lille bog, som man får på den fysiske udstilling.
Webudstillingen virker derfor som om, at den bare er en introduktion af den fysiske udstilling. På nettet er der også kun tekst til hver sektion, der er ikke noget dybde gående i hver genstand. Derfor er at den fungere som et lokkemiddel til at hive de interesserede til, for hvis de finder hjemmeside interessant, så kan det være de også hellere vil komme på medicinsk museion for at se den fysiske del.

Hvis vi skal sige noget gennemgående for oplevelsen på Medicinsk Museion, så synes vi at det var fedt at der blev vekslet mellem frit og fastlagt. Altså at vi fik noget konkret at vide, som vi så kunne lære, men også at vi fik lov til selv at gå rundt på ”Del og Hel”, hvor vi så kunne lave vores egne fortolkninger af udstillingerne. Men at vi så bagefter gik endnu en runde på ”Del og Hel” for at få jeres idé med udstillinger, dette var godt fordi så fik vi mere samling på det hele.

Til sidst vil vi sige, at vi i vores gruppe er kommet frem til dette, at Medicinsk Museion var det mest lærerige, dette må jo skyldes at den måde du fik formidlet din viden på var god.

Medicinsk Museion

Vi ville gerne have set Struenses halsklud, og det kunne være rart med en bog om den permanente udstilling med billeder. Vi forstod ikke rigtig sammenhængene mellem de forskellige rum i del + hel, heller ikke selvom vi havde en bog. Vi ville hellere have haft mere af den permanente, flere babylig og lignende. Vi kunne rigtig godt lide den permanente udstilling, og vi synes, det var spændende at høre om. Som sagt ville vi gerne have haft meget mere af den.

Hej Jonas
Det var en rigtig god oplevelse og rundvisning at være på Medicinsk Museion. Vi har lidt ris og ros til dig.
Du har en rigtig god måde at forklare tingene på. Det var nemt og forståeligt med sjove input. Vi fik rigtig meget ud af det, som vi kunne bruge til vores opgave.
Vi fik to forskellige indtryk af de to udstillinger. Del og Hel var rigtig flot sat op, men det var indviklet selv at skulle gå rundt og kig på tingene. Vi fik ikke så meget ud af det, det var svært at se sammenhængen. Men til gengæld var det rigtig godt du tog os med rundt i rummene til sidst og tog en opsamling.
Vi synes det vi så af den permanente udstilling var lidt skuffende i forhold til hjemmesiden. F.eks. var der ikke noget med tandpleje, fødselshjælp og psykiatri. Vi har fået en stor forventning ved at kigge på hjemmesiden og blev derfor skuffet da vi så ikke så det.
Til sidst vil vi sige tusinde tak for en god oplevelse og håber du kan bruge vores kommentar

Dato: 08.10.09

Kolding Gymnasium, 2.b

Hej Jonas Beyer!

Først og fremmest, tusind tak for spændende tur i Medicinsk Museion (05.10.09)! Det var en utrolig spændende tur og det var den bedste tur, efter vores mening, i forhold til de andre ture (Eksperimentarium og National museet). Dels fordi at vi selv er meget interesseret i lægevidenskab og historien bag og dels fordi, at De gjorde det så spændende for os. Med den åbne måde at byde os velkommen på og den interessante måde du fortalte historierne på, gjorde at vi fik meget mere ud af det, da det er noget vi kan bruge til vores store kommende projekt.

Vi vil lige afslutte med at fortælle Dem hvad det bedste var og hvad der var knap så godt. Det bedste var selvfølgelig at vi gik rundt og fik de forskellige historier at vide vha. billeder og mm. Det at De var ung, gjorde også at vi ikke ”tabte” interessen helt fra starten, men at vi hørte mere efter. Det knap så gode ved oplevelsen var dengang at vi nærmest var ”indespærret” i det lille rum efter apoteket, hvor der var udstillet en masse lægeredskaber og hvor De fortalte os i detaljer hvordan de blev brugt. Udover det, har alt andet været rigtig spændende og vi vil altid kunne huske denne oplevelse!

Mvh.

Soona, Diwa, Mimi & Atefeh