Uden emne

At være synlig.. Del 2

“Har I ikke en brochure om Medicinsk Museion?” er et ofte stillet spørgsmål her i huset. Og indtil for nylig var svaret: “Nej, desværre, men vi arbejder på sagen”. Jeg forstår godt dem, der med undren har tænkt “hvor svært kan det være?”. Derfor er det skønt nu endelig at kunne stikke interesserede denne pamflet i […]

“Har I ikke en brochure om Medicinsk Museion?” er et ofte stillet spørgsmål her i huset. Og indtil for nylig var svaret: “Nej, desværre, men vi arbejder på sagen”. Jeg forstår godt dem, der med undren har tænkt “hvor svært kan det være?”. Derfor er det skønt nu endelig at kunne stikke interesserede denne pamflet i hånden. Med designet af frk. Madsen og tekst af Søren og undertegnede, i tæt samarbejde med flere medarbejder i huset, er den nu endelig på gaden. Og det har ikke været nemt, skulle jeg hilse og sige.
Uden at det her skal gå hen og blive et forsvarsskrift for, hvorfor det har taget SÅ lang tid, vil jeg gerne komme med noget af en forklaring. For som jeg ser det, er netop arbejde med at lave brochuren et godt billede på arbejdet med at bygge Medicinsk Museion op. Da Medicinsk Historisk Museum for knapt 5 år siden skiftede navn til Medicinsk Museion var det for at markere et identitetsskifte. Adressen, samlingen og en god del af medarbejderne er samme som før, men vi er ikke den samme institution som før. I de første år holdt Medicinsk Museion med vilje en lav profil overfor den brede offentlighed. Kræfterne blev sat ind på at skabe et solidt forskningsfundament under konceptet Medicinsk Museion og på at lægge planer for, hvad der skulle ske med udstillingerne. Der skulle ryddes op i samlingerne, og der skulle skaffes penge til renovering af huset. Der var nok at tage fat på.
De seneste par år har vi så igen været fokuseret på at åbne op over for verden. For et år siden fik vi “rigtige” åbningstider, Oldetopia markerede en ny tid udstillingsmæssigt, og for to uger siden kom den længe ventede banner op i Bredgade. Vores aktivitetsniveau i forhold til et bredt publikum er i det hele taget støt stigende, og behovet for en brochure som et visitkort og appetitvækker er blevet stadig mere påtrængende. Sidste forår begyndte Søren og jeg arbejdet, men det var som om, den ikke rigtig ville skrives. Vores ambitionsniveau var højt: vi ville lave en brochure, der fortalte hvad Medicinsk Museion er – over hele linjen. Den skulle fortælle om vores udstillinger OG om vores forskning – den skulle afspejle det, man kan se, hvis man besøger os og samtidig ramme visionen om det museum, som vi er ved at bygge op. Det første seriøse udkast var teksttungt, sagligt og… temmelig kedeligt. Så da vi fik travlt med en masse andet, blev brochuren lagt i skuffen.
Men i begyndelsen af sommeren tog vi så fat igen, og denne gang var det som om arbejdet flød meget nemmere. Mit personlige bud på hvordan det kan være er, at vi her i 2008 er kommet så langt med vores vision, at der også begynder at tegne sig resultater. Vi har haft vores første særudstilling (Oldetopia), vores store forskningsprojekt om biomedicinens nutidshistorie nærmer sig sin afslutning, og erfaringerne herfra gennemsyrer husets arbejde. Vi har afholdt en stor konference om kunst og biomedicin, og forskergruppen bag projektet planlægger i øjeblikket en stor særudstilling om biomedicin, der efter planen åbner 4. juni 2009. Med alle disse aktiviteter, der alle er kulmineret igennem det seneste år, er det blevet nemmere at forklare omverden, hvem og hvad vi er. Det er blevet langt nemmere at balancere mellem arven fra det gamle Medicinsk Historisk Museum og visionen om Medicinsk Museion.
Så her er den: Brochuren om Medicinsk Museion. Den kan rekvireres ved henvendelse til museion@sund.ku.dk, men vil også snart blive distribueret vidt og bredt.