Hvidovre Hospital 30 år

Medens vi går og venter på at fejre Rigshospitalets 250-årsjubilæum i 2007 — med jubilæumsbog af Anne Løkke, stor udstilling af Rikke Vindberg mm. — kan vi rette opmærksomheden mod et lidt mere ydmygt jubilæum. Direktionen for Hvidovre Hospital, et af Københavns regionale sygehuse, har fået lavet en film, “Hvidovre Hospital 30 år: bygget på […]

Medens vi går og venter på at fejre Rigshospitalets 250-årsjubilæum i 2007 — med jubilæumsbog af Anne Løkke, stor udstilling af Rikke Vindberg mm. — kan vi rette opmærksomheden mod et lidt mere ydmygt jubilæum. Direktionen for Hvidovre Hospital, et af Københavns regionale sygehuse, har fået lavet en film, “Hvidovre Hospital 30 år: bygget på pionérånd og entusiasme”, hvor man interviewer fem ældre læger og en oversygeplejerske (se her, 30 min) om bygningerne, organisation- og personaleforhold, samarbejdet mellem læger og sygeplejersker mm., fra åbningen i 1976 til i dag, med fokus på de første år.
Det som slår mig da jeg ser filmen er at Hvidovre på mange måder lignede Roskilde Universitetscenter (RUC), og at man havde en identitet i forhold til Rigshospitalet som svarer til RUC’s identitet i forhold til Københavns Universitet. Både RUC og Hvidovre blev oprettet i 1970’erne, de tiltrak yngre personale, man var optaget af tværfaglighed og at overskride disciplingrænser, man prøvede at nedbryde traditionelle hierarkier — og fremfor alt hærskede der en særlig pionéråndskultur, som ifølge flere af de interviewede stadigvæk lever videre.
I disse fusionstider vill det måske være en god idé at slå de to søsterkulturer sammen og lægge Hvidovre Hospital ind under RUC som et sundhedsvidenskabeligt fakultet? Måske noget for RUC’s nye energiske rektor, Poul Holm, at tænke over, selv om han pt. er lidt skeptisk over for RUC-kulturen.