Mind the gut

Dansk museum vinder international pris

Medicinsk Museion vinder den præstigefulde UMAC Award 2019 for museets eksperimenterende udstilling Mind the Gut.

Medicinsk Museion har vundet en af museumsverdenens mest anerkendte priser for udstillingen Mind the Gut. Udstillingen, der bygger på helt ny forskning, udforsker de forunderlige forbindelser mellem menneskets hjerne og mave. Gennem videnskab, kunst og historie undersøges sammenhængen mellem hjerne, tarme og bakterier – en gåde der har optaget mennesket gennem årtusinder og som stadig giver stof til videnskabelige eksperimenter, trendy livsstilstendenser og heftige sundhedsdebatter. I stedet for at give svar på disse spørgsmål, søger udstillingen derimod at give publikum stof til eftertanke og rum for egne refleksioner.

Medicinsk Museions direktør Ken Arnold udtaler om prisen: “Vi er utrolig glade for at have vundet denne prestigefyldte pris uddelt af vores internationale kolleger på universitetsmuseer i hele verden. Den viser en anerkendelse af vores evne til at gå i dialog med offentligheden om vigtige tanker og viden fra metabolismeforskningen og sætte dem i relation til kulturelle, historiske og filosofiske spørgsmål.”

UMAC award’en blev grundlagt i 2016 af ICOM, International Council of Museums. Formålet er at præmiere fremragende og innovativt arbejde, der finder sted i alle aspekter af universitetsmuseernes teori og praksis, dog særligt med fokus på tværfaglighed og på projekter der har et væsentligt offentligt aspekt.

Som motivering af tildelingen af prisen udtaler komiteen: “The 2019 UMAC Award is presented to Mind the Gut for its innovation, creativity, excellence, transferability, and significant impact on the university, the community and society at large.”

Prisen blev uddelt ved en ceremoni i Kyoto, Japan den 3. september 2019 i forbindelse med ICOM’s årsmøde. De øvrige nominerede var Art Museum i Toronto, Canada, der var indstillet til prisen for projektet Figures of Sleep og Shanghai University der var nomineret for udvekslingsprogrammet SHU-NIU Museology Internship Program.

Medicinsk Museion er et medicinsk museum, der forsker i forskningskommunikation og er en del af det Sundhedsvidenskabelige Fakultet og Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research på Københavns Universitet.

Udstillingen Mind the Gut vandt i 2015 Bikubenfondens Udstillingspris Vision og er desuden støttet af Statens Kunstfond. Udstillingen kan opleves på Medicinsk Museion, Bredgade 62, 1260 København K.

For yderligere information:
Direktør Ken Arnold + 45 93 56 55 32 / kra@sund.ku.dk
Udstillingsleder Bente Vinge Pedersen + 45 28 75 38 21 / bvpn@sund.ku.dk

Om UMAC – International Committee for University Museums and Collections:
UMAC Award’en er ICOMs pris for universitetsmuseer. Læs mere om UMAC Award’en http://umac.icom.museum/about-umac/what-is-umac/