”Det er nok noget kultur…” Det nye vartegn for sund aldring

I går torsdag blev det nye vartegn for den kommende IARU-kongres 5.-7- oktober sat op i vandrehallen i Panumbygningen. Vartegnet er en svævende, blågrøn skive, med et pixel-agtigt verdenskort printet på. Det utraditionelle verdenskort har Asien i midten, for —med Thomas’ ord— ”vi skal vænne os til at Europa og USA ikke er verdens centrum […]

Vartegnet er en svævende, blågrøn skive, med et pixel-agtigt verdenskort printet på. Det utraditionelle verdenskort har Asien i midten, for —med Thomas’ ord— ”vi skal vænne os til at Europa og USA ikke er verdens centrum mere”.
På den afdæmpede baggrund markerer lysende, grønne punkter de 10 universiteter i IARU-samarbejdet (IARU= International Alliance of Research Universities).
Da jeg kom kl.10, var teknikerne i fuld gang med at forbinde labyrinten af lyskabler på undersiden af jordskiven, så de tredimensionelle demografiske histogrammer kunne komme til at gløde med et orange skær. Histogrammerne afspejler befolkningens aldersfordeling i syv udvalgte lande for år 1950, år 2000 og år 2050.
For lande som Danmark og Japan hvor folk lever længe og hvor der er mange gamle, ligner de paddehatte. I den anden inde af skalaen ligger Malawis histogram som en udsultet pyramide. Her er antallet af mennesker der bliver over 80 år forsvindende lille.
Inden histogrammerne kom på, var der imidlertid en masse arbejde med at fæstne det todimensionelle jordskivefirmament og holde orden i virvaret af kabler. Hele dagen var der stor interesse for vartegnet forbipasserende studerende og ansatte, men i starten af processen var det lidt svært at se, hvad vi egentlig havde gang i. En forbipasserende spurgte undrende sin kammerat hvad der skete, og hans svar ”Det er nok noget kultur…” fik Thomas til at håndskrive et par forklarende plakater.
En times tid senere var histogrammerne på plads, og lyset blev tændt. Mange af de studerende som gik forbi med kitler og kaffekopper stoppede op, og gik i gang med at udlægge og analysere kurverne for hinanden. Uformel demografisk læring i praksis.
Det var Bente og Thomas her fra Medicinsk Museion der fik ideen til vartegnet. Arkitekten Mikael Thorsted forklarede mig at histogrammerne oprindeligt var grønne, men at det blev for juletræsagtigt. Til gengæld mindede de nu orange konstruktioner mig om tændte skyskrabere, og de passede perfekt til Lars Møller Nielsens digitalt inspirerede grafik. Vartegnet ligner en pulserende, aftenbelyst storby.