newsregistration

Dittrick Medical History Center

Jeg brugte onsdag 30. og torsdag 31. april på Dittrick Medical History Center, Cleveland, Ohio. De er placeret i en bygning fra 1925 som også rummer Case Western Reserve University’s medicinske bibliotek. Centret består af et “museum” (genstandssamling og udstilling), en ikke særligt stor billedsamling og en samling ældre bøger (imponerende!). Udstillingen er 20 år […]

Jeg brugte onsdag 30. og torsdag 31. april på Dittrick Medical History Center, Cleveland, Ohio. De er placeret i en bygning fra 1925 som også rummer Case Western Reserve University’s medicinske bibliotek. Centret består af et “museum” (genstandssamling og udstilling), en ikke særligt stor billedsamling og en samling ældre bøger (imponerende!). Udstillingen er 20 år gammel og med forlov sagt forfærdeligt kedelig, men samlingerne er flotte. Deres guldæg er en stor samling af “contraceptive devices” som de fik i gave i 2004. (fotos kommer!)
Som det fremgår af web-siden om samlingerne har de stort set kun genstande indtil 1950’erne — og kun nogle få ting fra de sidste årtier. Lederen af Dittrick MHC, Jim Edmonson, er desværre ikke særligt interesseret i den mere nutidige medicins historie — dels fordi han syntes at det var en for stor opgave, dels fordi han personlig er mest interesseret af 1800- og 1900-tallet, men også fordi han er mest interesseret i at bygge videre på preventionsmiddelsamlingen og (på lang sigt) opbygge et “museum of womens’ health”.
Der kom ca. 35 til foredraget torsdag aften — og der kom en del gode ideer — dem vil jeg prøve at sammenfatte i et separat indlæg (sammen med foredraget).