Film: laboratoriets koreografi

I december måned besøgte jeg Jens Juul Holsts laboratorium ved Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet, hvor Sofie Pilgaard Olesen og hendes kolleger arbejder med tarmhormoner og deres rolle i behandlingen af diabetes. Jeg havde mit kamera med, og optog laboranterne i gang med deres daglige rutiner. Projektet er en således fortsættelse af min videobaserede undersøgelse af hverdagens […]

Jeg havde mit kamera med, og optog laboranterne i gang med deres daglige rutiner. Projektet er en således fortsættelse af min videobaserede undersøgelse af hverdagens æstetik i de biomedicinske laboratorier.
Jeg har klippet råfilmen sammen til tre korte videoer, inspireret af laboranternes hænder, så trænede i deres arbejde at deres præcise bevægelser flyder sammen til en biomedicinsk ballet over reagensglassene. Jeg blev især fascineret af rytmen i gentagelserne – helt tight, ikke et slag ude af trit.
Laboranternes rutinerede håndbevægelser danner komplekse og, for en udenforstående, abstrakte og smukke spor igennem laboratorierummet. Den første video viser Sofie mens hun forbereder sine reagensglas og fylder dem med en fortryllende grøn væske:

httpv://youtu.be/gzGTXISUuew