Foredrag om Thomas Bartholin

Den 18. marts 2010 afholder Historisk Foredragsforening i Odense et foredrag om Thomas Bartholin med titlen, Thomas Bartholin – dansk anatom i 1600-tallet. Aftenens foredragsholder er Inge Mønster-Kjær og programmet ser spændene ud: Anatomen Thomas Bartholin (1616-1680) var central i berømmelsen af Københavns Universitet i 1600-tallet. Hans virke er en samling af gode historier, om […]

Anatomen Thomas Bartholin (1616-1680) var central i berømmelsen af Københavns Universitet i 1600-tallet. Hans virke er en samling af gode historier, om de Europæiske universiteter, om religionskonflikter, om videnskabens vilkår i 1600-tallet og om akademisk stræben i et hårdt konkurrencemiljø.
I foredraget vil der blive fokuseret på, hvordan hele billedet af en 1600-tals videnskabsmand kan ændre sig, hvis man inddrager hans ikke-videnskabelige udgivelser i en undersøgelse. Var Bartholin overtroisk? Var han ukritisk overfor overleveringer? Kan man overhovedet kalde ham videnskabelig?
Foredraget vil bygge på en konkret medicinhistorisk undersøgelse af lægen og anatomen Thomas Bartholins virke i 1600tallet. Her vil det blive demonstreret hvor store forskelle de forskellige historieteoretiske positioneringer overfor medicinhistorien kan føre til, når analyseresultater sammenlignes

Det lyder interessant og tippet er hermed givet videre.
Desuden bør jeg næsten gøre opmærksom på, at et af Bartholins værker kan opleves i Medicinsk Museions særudstilling frem til 4. april 2010. Det drejer sig om Neu-verbesserte künsliche Zerlegung des Menschlichen Leibes fra 1677. Bogen er slået op på en side der viser et anatomisk stik af trillinger forbundet til moderkagen og den er bestemt et besøg værd.

Thomas Bartholin