Grøn Gerning på Medicinsk Museion

I disse uger ruller kampagnen ”Grøn Gerning” over Københavns Universitet og Medicinsk Museion er ikke gået ramt forbi. Som led i kampagnen har mange afdelinger på KU udpeget en grøn ambassadør der fungerer som lokal tovholder på kampagnen og undertegnede havde fornøjelsen af, at blive udpeget til denne ærefulde post. Jeg er dog ikke sikker […]

Jeg er dog ikke sikker på, at mine kolleger helt var klar over, hvad det betød at denne post landede på mit bord. I hvert fald sidder mange af dem nu nærmest i halvmørke rundt om på kontorerne – resultatet af en formanende pegefinger.

Som en del af kampagnen har vi dog været så heldige, at få besøg af en energikonsulent der gennemgik huset med et kritisk blik. Den helt store synder her var vores el-radiatorer. Hvorfor de overhovedet er blevet sat op i tidernes morgen fortaber sig i historiens tåger, men nu får vi gjort noget ved det. Ideelt set burde de udskiftes, men til at starte med får vi sat tænd-sluk urer op, som slår dem fra om natten. Til glæde for miljøet og universitetets elregning.

Udover det, er det også meningen at vi skal have sat bevægelsessensorer op i gangene – så undgår vi forhåbentligt spild.  Selvom den løftede pegefinger har været fremme en gang imellem, har der dog også været uddelt økologisk bolsjer som en lille gulerod, og i går kom el spareskinnerne med posten.Alt i alt yder vi også her på stedet en grøn gerning…når vi altså husker at slukke lyset.

Se nogle af kampagnens resultater her. SUND, som Museion er en del af, ligger helt i front.