Samling

Heunickes smittekurve

Sundhedsminister Magnus Heunicke besøgte i sidste uge Medicinsk Museion. Her overleverede han sin grafik med den røde og grønne kurve til museets samling. Siden udbruddet af Corona har Medicinsk Museion samlet relevante objekter og historier ind. Nu bliver den velkendte graf en del af historien og gemt til eftertiden.

Sådan blev kurverne til

På en rulletrappe i en lufthavn fik Magnus Heunicke den idé at bruge en kurve, når han skulle formidle den store udfordring, som landet stod overfor. Det var efter det sidste fysiske møde med EU’s sundhedsministre, og ved siden af ham stod Kåre Mølbak fra Statens Seruminstitut.

Noget af det, som Magnus Heunicke var meget optaget af var, hvordan man kunne formidle Corona-situationen. Han havde set en lignende kurve fra England og besluttede at omsætte den til danske tal.

Heunicke nåede ikke engang at vende kurven med Statsministeren inden pressemødet begyndte, ”og da jeg kom, havde jeg den vendt om”. Statsministeren så lidt overrasket ud, da han viste kurven frem på pressemødet, fortæller Magnus Heunicke og fortsætter: ”Her er forklaringen, her er kapacitetsgrænsen, her er vores opgave! Så på den måde har grafikken været en stor hjælp.”

Fra virkelighed til museumsgenstand

Bente Vinge Pedersen (tidligere program, udstillings- og kommunikationsleder) og jeg tager imod grafen med hvide handsker. I det øjeblik grafikken afleveres, bliver den et museumsobjekt, og skal behandles derefter.

Vacciner, gummihandlser og fællessang

Udover grafikken har Medicinsk Museion indsamlet de første Corona-vacciner og en hel dags forbrug af gummihandsker fra et testcenter. Museet har også fået fat i respiratorerne, der blev tilbudt til et hårdt presset Italien og Phillip Fabers noter til fællessang som et symbol på enhed og lys i mørket.

Ny udstilling til sommer

Alle de indsamlede genstande fra Corona-tiden kan opleves i en kommende udstilling, der åbner til sommer. Udstillingen hedder “Corona bliver også historie en dag”.

Udstillingen handler om epidemier i samfundet med lock down, test, smitteopsporing og beredskab, fra Tuberkulose til Corona. Udstillingen undersøger, hvordan epidemier påvirker vores dagligdag med afstand, mundbind, isolation og intensiv behandling. Og så handler den om forskningen, hvor håbet om en løsning på det hele ligger i vacciner og behandlinger.

Foto: Julie Wouwenaar Tovgaard, Medicinsk Museion