HJERTERUM – Lydinstallation og forskningsprojekt

Hjerterum er en performancebaseret lydinstallation. Installationen udspringer af forskningsprojektet Hjernens, hjertets og tarmens sind – produktioner af selvet i stamcelleforskning. Eventet finder sted på Kulturnatten 2023.

HJERTERUM – Lydinstallation og forskningsprojekt

Om forskningen bag lydinstallationen HJERTERUM
HJERTERUM er en performancebaseret lydinstallation. Den er udviklet af Tine Friis og Eduardo Abrantes og udført i samarbejde med beatboxeren Calexy. Installationen opføres under Kulturnatten 13. oktober 2023 kl. 20 og kl. 21. Installationen udspringer af forskningsprojektet Hjernens, hjertets og tarmens sind – produktioner af selvet i stamcelleforskning ved Tine Friis, postdoc på Medicinsk Museion.

Forskningens formål
Udvikling af ny biomedicin som fx stamcelleforskning rejser spørgsmål om, hvordan vi som mennesker forstår vores krop, selv og sundhed. Det gør det relevant at undersøge, hvad der sker i mødet mellem biomedicinens resultater og hverdagsforståelser af kroppens biologi og selvets kompleksitet. Projektets formål er derfor at udforske hverdagsforståelser af kroppens biologiske organer, og hvordan de tilskrives betydning om, hvem vi er som mennesker.

Dataindsamling
Lydinstallationen omhandler menneskets hjerte som biologisk organ og som et begreb med kulturel og sproglig flertydighed. Installationen inviterer dig til at reflektere over dit hjertes mange betydninger gennem lyd og ved at skrive en personlig erindring ned. Hvis du har lyst, kan du lade din erindring indgå i forskningsprojektet i slutningen af lydinstallationen.

Forskningsresultat og databehandling
Hvis du vælger at donere din erindring om dit hjerte, bidrager du til forskningsprojektet. Alle erindringer bliver anonymiseret. Erindringerne bliver analyseret med det formål at udvikle ny viden på området.

Data fra din deltagelse bliver registreret og behandlet af Københavns Universitet. Erindringerne kan anvendes anonymt i fx publikationer og forsknings- og formidlingsaktiviteter. Dataene opbevares sikkert og slettes efter Københavns Universitets reglement.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke til behandlingen af personoplysninger tilbage ved at kontakte Tine Friis (tine.friis@sund.ku.dk).

Kontakt
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Tine Friis, postdoc ved Medicinsk Museion, på e-mail tine.friis@sund.ku.dk eller telefon +45 93 51 60 34.