Samling

Knoglepakker og kraniekasser

I forbindelse med vandskaderne på Medicinsk Museion i 2011 blev en del af knoglesamlingen fra Æbelholt Kloster udsat for vand. Knoglerne er blevet tørret, og bliver nu ompakket af Sidsel og Annika fra Konservatorskolen, inden de skal på magasin hos Antropologisk Laboratorium på Panum Instituttet. Samtidig med ompakningen fotodokumenteres og registreres alle fundene, således at de […]

I forbindelse med vandskaderne på Medicinsk Museion i 2011 blev en del af knoglesamlingen fra Æbelholt Kloster udsat for vand. Knoglerne er blevet tørret, og bliver nu ompakket af Sidsel og Annika fra Konservatorskolen, inden de skal på magasin hos Antropologisk Laboratorium på Panum Instituttet. Samtidig med ompakningen fotodokumenteres og registreres alle fundene, således at de efterfølgende bliver lettere tilgængelige for f.eks. forskere.

I det korte videoklip aner man omfanget af knoglesamlingen. Her sorterer og pakker Annika resterne af hele skelletter, mens Sidsel pakker kranierne i de dertil indrettede kraniekasser. Hver enkelt kasse på væggen bag Sidsel indeholder kraniet fra en person, der døde i klosteret nord for Hillerød for 450-800 år siden. Det sætter tankerne i gang, så selv en garvet konservator af og til kan falde i en tidslomme og give sig til dagdrømme om kranie nr. 190’s liv og levned.