Uden emne

Medicinsk Museion får en kærlig hånd…

Som de fleste forhåbentlig er klar over, har Medicinsk Museion til huse i fredede bygninger på Bredgade. Det prominente udstillingshus var oprindeligt Det Kongelige Kirurgiske Akademi, og bygningen betegnes som en arkitektonisk perle udført i nyklassiscisme af Peter Meyn i 1787. Frem til besættelsen foregik undervisningen af universitets medicinstuderende på adressen, men siden 1947 har […]

Før..

Som de fleste forhåbentlig er klar over, har Medicinsk Museion til huse i fredede bygninger på Bredgade. Det prominente udstillingshus var oprindeligt Det Kongelige Kirurgiske Akademi, og bygningen betegnes som en arkitektonisk perle udført i nyklassiscisme af Peter Meyn i 1787. Frem til besættelsen foregik undervisningen af universitets medicinstuderende på adressen, men siden 1947 har der været medicinsk museum.
Det er ingen hemmelighed, at akademibygningen i dag trænger til en kærlig hånd. For godt 4 år siden blev stueetagen malet og dermed gjort egnet til udstillinger, men resten af huset har ikke set malerpensler i årtier. Særligt slemt har det været med de to nord-vendte stuer på 1. sal. Sidst der blev lavet ændringer i rummenes udstilling, blev der klistret gråt pap op på væggene for at dække de værste huller. Forholdende har bestemt ikke været motiverende for at lave nye spændende udstillinger.
under restaureringen

Nu sker der i midlertidig noget. Siden før jul har murere og malere huseret, og arbejdet nærmer sig sin afslutning. Hvor man før blev svært mismodig af en tur gennem de faldefærdige lokaler, lugter der nu dejligt af nyoprettet murværk. Arbejdet bliver gjort kyndigt og efter alle kunstens regler, som det er påkrævet, når man har med en fredet bygning at gøre. Forud for restaureringsarbejdet er væggenes farvelag blevet afdækket, så de kan føres tilbage til de oprindelige farver. Og der er hyret et malerfirma med særlig kendskab til gamle teknikker og materialer. Ikke noget med plastikmaling her.
panel med farve på

Vægfarverne er en historie for sig og det kostede en del diskussion at nå frem til en farvesætning, der både kunne opfylde Kulturarvsstyrelsens krav om ”oprindelighed” og museets udstillingsønsker. En farvearkæologisk undersøgelse afdækkede nemlig en meget heftig ultramarineblå som mulig oprindelig farve. Bestemt ikke en ønskefarve for museets udstillingsteam, der helst selv vil bestemme farvesætning i en udstilling. Det førte til en længere diskussion, der endnu kan læses på museionblog.dk. Sagen blev afgjort, da en konservator fra Nationalmuseet blev tilkaldt som 2. instans. Hun afgjorde, at det oprindelige farvelag var hvid kalk, og dermed bliver det. Til alles tilfredshed – måske lige undtagen dem, der gerne havde set et dristigt blåt valg.
Nu skal der opbygges nye udstillinger – Vi glæder sig til at byde inden for i nyrestaurerede rum med helt nye udstillinger i løbet af 2011.