Min favoritgenstand fra Medicinsk Museion?

Astrid Møller-Olsen, der er webmedarbejder her på museet, har netop sat stedets øvrige medarbejdere på en sjov og udfordrende opgave, der går ud på, at vi alle skal finde vores yndlingsgenstand herinde på museet. Det er faktisk lidt svært at udvælge én ting, da man, som forholdsvis ny medarbejder, hele tiden får øjnene op for nye […]

Astrid Møller-Olsen, der er webmedarbejder her på museet, har netop sat stedets øvrige medarbejdere på en sjov og udfordrende opgave, der går ud på, at vi alle skal finde vores yndlingsgenstand herinde på museet. Det er faktisk lidt svært at udvælge én ting, da man, som forholdsvis ny medarbejder, hele tiden får øjnene op for nye spændende elementer i huset, når man bevæger sig rundt i samlingerne. Et godt eksempel på et magisk møde med en ny genstand kan f.eks. gives fra den dag, hvor Morten Bülow, Lucy Lyons og jeg gik på eventyr i vores store farmaci-bygning inde i baggården, der bl.a. huser alskens grej til at fremstille medicin og en masse smukt apotekerinventar af ældre dato.
Lige pludselig, som vi gik rundt og snusede på en af de øverste etager i bygningen, stod der, på en lille kommode, en fin petit flaske med en klar blå væske, som lyste gevaldigt op i rummet.
15600. Fehlings Vædske I - II. en flaske
 Den vakte straks vores nysgerrighed og fascination, og vi kunne ikke lade være med at tænke på, hvad der mon ville ske, hvis vi tog en lille slurk af denne dragende flaske. Ville vi mon blive højere eller lavere, a la Alice i Eventyrland, eller, nok mere sandsynligt, bare få det rigtig skidt! Denne blå lysende flaske, der viste sig at være Fehlings væske, kan nu opleves ved selvsyn på vores nylig åbnede udstilling på Panum Instituttet The Chemistry of life
Andre genstande, der også fascinerer mig, er f.eks. også de to senge, vi har stående i vores udstillingsrum, der omhandler det gamle Frederiks Hospital. Den ene seng er således en frakturseng, som har været brugt til patienter med brud af forskellig karakter, og den er indrettet så smart, at patienten kan tilbringe HELE det tidsrum, hvor helingsprocessen finder sted, i selv samme seng.
Seng
Selv toiletbesøgene kan klares fra sengen, som man kan se på billedet. Den anden seng vi har, er blot en almindelig sygeseng.
Hvilke stakler har mon ligget i de senge, hvad har de fejlet, og hvilke tanker har de gjort sig, mens de har ligget der?
Og så er der jo også vores to smukt konserverede hoveder i glasskabet – hvad er mon deres historie? Hvem er de? Og jeg kunne blive ved, for huset bugner virkelig med genstande der, i sig selv, rummer en masse interessante fortællinger om levede liv… Det gælder vist ikke mindst, de mange humane præparater vi har stående!
Efter flere overvejelser har jeg nu tænkt at vælge min yndlings genstand fra vores lille udstilling 6 ting og sager, som jeg har en særlig forkærlighed for. Derfor vil jeg endnu engang opfordre til, at man tager ind og ser den, hvis man ikke har nået det. Til trods for det kun drejer sig om 6 genstande, viser den nemlig virkelig spændvidden i husets samlinger og genstande. Min personlige favoritgenstand herfra er pt. barneskelettet med rachitis.