Ny gæsteprofessor på Medicinsk Museion

Fra 1. august 2010 er Ken Arnold tilknyttet Medicinsk Museion som gæsteprofessor i medicinsk forskningsformidling och museologi. Den næste måned vil han være at træffe i København og til næste år vender han efter planen tilbage på et længere ophold. Ken Arnold er til daglig leder af  Public Programmes team som har ansvaret for den kreative […]

Ken Arnold er til daglig leder af  Public Programmes team som har ansvaret for den kreative udvikling af Wellcome Collection i London. Stedet har de seneste tre år tiltrukket over 1 million gæster til udstillinger og arrangementer, der beskæfter sig tværfagligt med medicin. I øjeblikket kan man fx se en udstilling om hud – Skin – der udforsker “Det mest oversete organ” (citat fra Wellcome Collections hjemmeside) som det er kommet til udtryk i alt lige fra det 16. århundredes anatomi til moderne samtidskunst. Sideløbende med udstillingen afvikler Wellcome Collection en række arrangementer med afsæt i hudtemaet, og det er netop gennem denne sammenblanding af udstillinger, der trækker på historie, antropologi og kunst, og arrangementer, at Wellcome Collection er blevet en stor succes.
Ken Arnold har en naturvidenskabelig B.A. fra Cambridge University og en Ph.D. i videnskabshistorie fra Princeton University, og han har arbejdet med museer både i Europa og U.S.A., før han blev ansat hos Wellcome Trust i 1992. Han har skrevet om museumshistorie og om forbindelsen mellem kunst og videnskab og bl.a. udgivet monografien Cabinet for the Curious. Looking Back at Early English Museums (2006).
Her på Medicinsk Museion er vi meget glade for, at vi har fået denne mulighed for at trække på Ken Arnolds store erfaring, og vi glæder os meget til at samarbejde med ham i de kommende år.
(Fotocredit: LabforCulture, www.labforculture.org)