Ny udstilling: Fysiologiens bygninger

Udstillingen er gratis og kan ses på Panum. Åbner 12. november 2018. Fysiologiens bygninger fortæller om udviklingen af fysiologien som videnskabelig disciplin ved at følge de bygninger, der har huset forskningen – fra en kælder fyldt med gamle hvalknogler til det hypermoderne Mærsk Tårns sterile laboratorier. Den fysiologiske videnskab – studiet af den levende krops […]

Udstillingen er gratis og kan ses på Panum.
Åbner 12. november 2018.

Den fysiologiske videnskab – studiet af den levende krops funktion – opstod som et selvstændigt fag i midten af 1800-tallet. Et halvt århundrede senere var fysiologiske laboratorier centrale i medicinsk forskning og undervisning. Fysiologiens bygninger udforsker forholdet mellem bygninger, hverdagslivet i laboratorierne og fysiologiens udvikling på Københavns Universitet.

Seks bygninger rundt om i København illustrerer fysiologiens udvikling fra kælder til tårn over de sidste 200 år. I udstillingen viser illustrationer, fotografier og genstande livet og forskningen, som det har udspillet sig i de forskellige bygninger.

Udstillingen er gratis og kan ses på Panum.
U
dstillingen er blevet til i samarbejde mellem Medicinsk Museion og Biomedicinsk Institut.

Find vej til udstillingen
Udstillingen er placeret i Vandrehallen ved bygning 1 på Panum, lige ved Einar Lundsgaard auditoriet.
Adgang via Blegdamsvej 3: Gå ind af hovedindgangen til Mærsk Tårnet via Blegdamsvej, op ad trappen i foyeren og drej derefter til højre. Forsæt lige ud og op af et lille sæt trapper til Panum bygningen. Gå derefter til højre ned af vandringshallen.
Adgang via Nørre Allé 20: Gå ind gennem svingdøren og drej til højre af vandringshallen. Gå hele vejen ned i den anden ende.

Foto: Simon Skipper Christiansen