Uncategorized

Nyheder fra vestfronten: rapport fra Society for Social Studies of Science’s årsmøde, Pasadena 20-23 oktober

4S-konferensen i Pasadena 20-23 oktober var et kæmpe gedemarked. 132 sessioner med tre til fem oplæg i hver, altså ca. 500 oplæg over tre dage. Vi nåede selvfølgelig kun en brøkdel af dem, men vi fik alligevel dannet os et nogenlunde overblik over STS-feltet. Selve konferencen foregik på Hilton-hotellet i Pasadena, et hotel der gerne […]

4S-konferensen i Pasadena 20-23 oktober var et kæmpe gedemarked. 132 sessioner med tre til fem oplæg i hver, altså ca. 500 oplæg over tre dage. Vi nåede selvfølgelig kun en brøkdel af dem, men vi fik alligevel dannet os et nogenlunde overblik over STS-feltet. Selve konferencen foregik på Hilton-hotellet i Pasadena, et hotel der gerne ville være luksus, men ærligt talt var lidt plastikagtigt i hjørnerne. Selve konferencen var desuden temmelig dårligt organiseret, med lokaleskift, manglende powerpointprojektore, dårlig forplejning, manglende deltagerlister, ingen abstract-samling, og andre småting. Det lykkedes os kun at få en powerpointprojektor efter, at Thomas havde skældt ud og forhandlet med konferencearrangørerne i to timer. Til sidst måtte programkomitteens leder tage sin egen personlige projektor med.
Vi så mange, mange oplæg, i meget variende kvalitet. Fra det håbløst ubehjælpelige og uopfindsomme, til det fantasifulde og begavede. Desværre var der mere af det første end det sidste. Men der var en række lyspunkter. Blandt andet holdt Andrew Pickering, Fred Turner og Lucy Suchmen holdt en fabelagtig session om kybernetik og 60’ernes modkultur, kunstneren Rachel Mayeri viste sine fascinerende videoværker, og Aryn Martin fortalte om genetiske kimærer. Af særlig interesse for os var der blandt andet en hel session dedikeret til Cambrosio og Keatings bog Biomedical Platforms, hvor de to forfattere forsvarede deres værk over for for tre velformulerede kritikere, og Robin Boast fortalte om perspektiver og problemer i genstandsregistrering og delvis åbne genstandsdatabaser. Men vigtigst var, at vi fik en sampling af, hvad der foregår i STS-feltet i øjeblikket. Der var mange interessante perspektiver, men på grund af feltets overvægt af sociologiske og politologiske positioneringer så havde vi ikke så mange at knytte an til. De fleste forskere havde et andet interessefelt, med fokus på især innnovationsteori og –forskning, det vil sige at hjælpe dem, som udvikler teknologiske systemer. Der var dog også en række mere kulturteoretiske sessioner, blandt andet en serie feministiske studier af teknologi, men også de havde generelt deres opland i sociologien. Til de anekdotisk interesserede læsere kan vi fortælle, at Donna Haraway havde hunde på sine sokker.
Alt i alt var konferencen et nyttigt indblik i et felt, der har interessante perspektiver og et livligt engagement i biomedicinen, men som kun glimtvis var relevant i forhold til Museion-projektet.
Camilla, Adam og Thomas