Rotteguillotiner og hjemmelavet laboratorieudstyr

For noget tid siden var en af mine gode venner i Sydney, hvor hun besøgte en ven, som arbejder inden for neurovidenskab og bl.a. bruger rotter i forsøg. Ifølge vennen var en af de mest humane måder at aflive rotterne på at guillotinere dem. Ordet guillotine fremkalder formentlig billeder af en høj slank maskine med […]

For noget tid siden var en af mine gode venner i Sydney, hvor hun besøgte en ven, som arbejder inden for neurovidenskab og bl.a. bruger rotter i forsøg. Ifølge vennen var en af de mest humane måder at aflive rotterne på at guillotinere dem. Ordet guillotine fremkalder formentlig billeder af en høj slank maskine med et trekantet blad, der falder ned mod en fremstrakt (rotte)hals. Men et kig i Museions omfangsrige genstandssamlinger afslører et andet billede:mm-141-2007-g-rotteguillotine-detail1mm-141-2007-g-rotteguillotine1

Guillotinen på billedet er fra Biokemisk Institut på Københavns Universitet og er konstrueret i ca. 1970 af finmekanikeren Henning Emmè (d. 1990).

Guillotinen er samtidig et eksempel på hjemmelavet laboratorieudstyr. Som ingeniørassistent Kristian Karlsen fortalte, da Museion var på oprydningsdag på Panum, har de biomedicinske forskere i høj grad måtte konstruere deres eget udstyr, ofte af pleksiglas, i samarbejde med finmekanikere o.a. Værksteder tilknyttet laboratorier har været mere hyppige og en vigtigere del af biomedicinsk forskning, end man umiddelbart skulle tro.

Oprydningsdagen resulterede i et par stykker af denne slags hjemmelavede forsøgsudstyr. Her er et billede af den ene:

oprydning-panum-001

Vi har desværre endnu ikke alle oplysninger om, hvad den har været brugt til, men den er fra et af Det biomedicinske Instituts depoter og har formentlig været brugt til at findele væv til forsøg (læg mærke til det let rustne barberblad over den hvide blok). Når vi har fået indsamlet de nærmere oplysninger om genstanden, kommer der et opfølgende blogindlæg. Jeppe Hørning og jeg vil desuden det næste stykke tid tage hul på at formidle informationer om Museions genstandssamlinger – også dem, der ikke er tilgængelige for andre end forskere, ligesom dem på billederne.