Rundt om hjernen for børn og bedster

I skolernes sommerferie tilbyder Center for Sund Aldring i samarbejde med Medicinsk Museion en særomvisning for bedsteforældre og børn om hjernen og dens udvikling gennem livet. Gennem en række aktiviteter rundt på museet vil omvisningen blandt andet give børnene mulighed for at studere hjernen og kraniet helt tæt på og for at blive klogere på unge og ældre hjerner. […]

03 vindingebrikI skolernes sommerferie tilbyder Center for Sund Aldring i samarbejde med Medicinsk Museion en særomvisning for bedsteforældre og børn om hjernen og dens udvikling gennem livet. Gennem en række aktiviteter rundt på museet vil omvisningen blandt andet give børnene mulighed for at studere hjernen og kraniet helt tæt på og for at blive klogere på unge og ældre hjerner.

I Center for Sund Aldring studerer forskere blandt meget andet, hvordan hjernen ændrer sig gennem livet, og hvordan den påvirkes af stigende alder. I omvisningen sætter vi forskningen i en større ramme og ser på, hvordan hjernen har været undersøgt gennem tiden, og hvordan den har været forstået. I omvisningen bevæger vi os helt fra det gamle Egypten, hvor hjernen var betragtet som et ligegyldigt organ, til i dag, hvor vi ser på hjernen som plastisk og foranderlig. Hjernen er et forunderligt organ og i løbet af omvisningen vil børnene og deres bedsteforældre få indblik i, hvordan den ser ud, hvad den kan og ikke mindst, hvordan den ændrer sig gennem livet.

Foruden den historiske tilgang vil omvisningen også give indblik i, hvordan hjernen ser ud, hvordan den virker, og hvordan den forandrer sig gennem livet. Ved du for eksempel, hvorfor hjernen har en krøllet overflade? Eller hvordan nervecellerne fungerer? En ting de fleste kender til er, at hjerner er forskellige og har forskellige evner gennem livet. Ved at invitere børn og deres bedsteforældre får vi i omvisningerne repræsenteret konkrete eksempler på unge og ældre hjerner, og sammen kan vi udforske, hvad hjernen kan i forskellige aldre. Hvem er eksempelvis hurtigst til at løse vores vendespil om hjernen? Og hvem kan mon huske mest af alt det der er blevet fortalt?

Omvisningen tilbydes fra 1. juli – 9. august på åbnedage kl. 12.15, den varer ca. 45 minutter. Pladserne på omvisningen tildeles efter først-til-mølle princippet. Når indgangen er betalt, er der fri adgang til museets øvrige udstillinger.