new books, articles etcnews

Samtidens sundhed på museum

Anncristin Winroth (Umeå) har lige gjort mig opmærksom på et temanumer af Samtid & Museer (nr 1-2/2004) på temaet “Hälsa” (helse) med en række korte artikler. Fx. spørger Winroth sig (“Samtidens hälsokulturer”) hvordan “vårt hälsokulturarv är representerat i museerna?”. Ragnvi Andersson (Medicinhistoriska Museet i Borås) slår et slag for en udvidet dialog med besøgerne om […]

Anncristin Winroth (Umeå) har lige gjort mig opmærksom på et temanumer af Samtid & Museer (nr 1-2/2004) på temaet “Hälsa” (helse) med en række korte artikler. Fx. spørger Winroth sig (“Samtidens hälsokulturer”) hvordan “vårt hälsokulturarv är representerat i museerna?”. Ragnvi Andersson (Medicinhistoriska Museet i Borås) slår et slag for en udvidet dialog med besøgerne om hvad sundhed er (“Museum med folkhälsotema”). Roger Qvarsell (Tema, Linköpings Universitet) rejser med udgangpunkt i Science Museum’s nu ti år gamle udstilling “Health Matters” spørgsmålet om hvordan relationer i sundhedssystemet kan indgå i det museale dokumentationsarbejde. Også flere andre artikler berør samtidshelsehistorie og museer. De giver samlet et billede af at mange svenske medicinhistorikere og museumsfolk er interesserade i forskning i, dokumentation af og udstillinger om folkesundhedens samtidshistorie. Jeg hænger temanummeret på opslagstavlen for den som vil kikke i det.