Uden emne

Stående mand – kunst, kulturhistorie eller tid til refleksion

Medicinsk Museions samlinger finder ikke kun anvendelse i museets egen formidling. Der udlånes jævnligt materiale til andre museer og andre formidlingsaktiviteter udenfor museets bygninger i Bredgade. Statuen ”Stående mand” er netop kommet tilbage efter en turne med udstillingen ”Stille storm”, med værker af billedhugger og tegner Agnete Madsen (1923-1997). Udstillingen har været vist på Fuglsang […]


Medicinsk Museions samlinger finder ikke kun anvendelse i museets egen formidling. Der udlånes jævnligt materiale til andre museer og andre formidlingsaktiviteter udenfor museets bygninger i Bredgade. Statuen ”Stående mand” er netop kommet tilbage efter en turne med udstillingen ”Stille storm”, med værker af billedhugger og tegner Agnete Madsen (1923-1997). Udstillingen har været vist på Fuglsang Kunstmuseum, Faaborg Museum og Holstebro Kunstmuseum.
Skulpturen viser en ung mand med let bøjet hoved i en forsigtig bevægelse fremad. Han giver udtryk af at være rolig, men også privat og måske lidt usikker.
Efter en årrækkes arbejde med de medicinhistoriske samlinger plejer jeg at fremhæve, at der ikke er én eneste blandt museets 10.000-vis af genstande, der ikke repræsenterer udviklingen indenfor det sundhedsvidenskabelige område helt frem til i dag. Det skulle lige være Stående mand. Han har ikke en sundhedsfaglig baggrund, men kom til museet fordi han skulle flyttes fra en tidligere placering på et af Københavns Universitets grønne områder, hvor der skulle bygges ud.
Statuen er fra 1966 og Tine Nielsen Fabienke skriver i artiklen ”Agnete Madsens stille storm” fra udstillingskataloget ”Stille storm” (2008) at, skulpturen kan ses som en dekonstruktion af monumentalværket; ”det utidssvarende i det højtidelige, officielle og heroiske, som tidsånden ikke længere kunne inkarnere” bliver udskiftet og ”i stedet kommer form, mentalitet og stoflighed i centrum”.
Stående mand har altså alligevel en naturlig placering på MM. Her kan den besøgende dvæle ved den unge mand, og opleve ham som et symbol på de forandringer der også er sket på det sundhedsvidenskabelige område fra dengang han blev fremstillet og frem til den aktuelle situation.