Visioner for Medicinsk Museion – et medicinsk museum 2.0

Hvis nogen derude går og undrer sig over, hvad det her Medicinsk Museion er for noget og ikke mindst, hvor det det er på vej hen, afholder Dansk Medicinsk-historiske Selskab næste onsdag 8. december 2010 kl. 19.30 et arrangement, der kan kaste lys over emnet. I Medicinsk Museions auditorium, Bredgade 62, København K vil professor […]

hvad-erHvis nogen derude går og undrer sig over, hvad det her Medicinsk Museion er for noget og ikke mindst, hvor det det er på vej hen, afholder Dansk Medicinsk-historiske Selskab næste onsdag 8. december 2010 kl. 19.30 et arrangement, der kan kaste lys over emnet.
I Medicinsk Museions auditorium, Bredgade 62, København K vil professor og museumschef Thomas Söderqvist præsentere visioner og planer for Medicinsk Museion, og for at udfordre og åbne den efterfølgende debat er Rektor for Kunstakademiets Billedskole Mikkel Bogh inviteret til at kommentere planerne.
Selskabet præsenterer arrangementet således:

Visioner for Medicinsk Museion – et medicinsk museum 2.0
Medicinsk-Historisk Museum blev etableret i 1907 og blev op igennem 1900-tallet hjemsted for en af Europas største og rigeste medicinhistoriske samlinger. Fra at være et klassisk medicinhistorisk museum er Medicinsk Museion igennem de sidste ti år blevet et mere udadrettet museum for medicinsk forskningsformidling. Fokus ligger i dag på at engagere de besøgende i den aktuelle udvikling inden for de biomedicinske videnskaber i historisk og kulturelt perspektiv, og til det formål har museet etableret en museumsrelevant forskningsprofil inden for videnskabshistorie, filosofi, æstetik, etc. Ved hjælp af en stor bevilling inden for rammen af det nye Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research ved Københavns Universitet er Medicinsk Museion nu ved at tage et nyt skridt i retning af et tættere samarbejde med sundhedsforskningen — et medicinsk museum 2.0.

Der er gratis adgang, og alle er velkomne.